VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

automatlåda

automatlåda

Inläggav Wop » 14 12 19 19:42

Hur gör man oljebyte inklusive filter i automatlådan på discovery3 05
Wop

SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: JanWiklund

Re: automatlåda

Inläggav hill » 14 12 19 21:36

Tappa ur oljan ur lådan varm i en helst genomskinlig kärl, låt oljan kallna märk sedan av på kärlet så du kan fylla på med lika mycket olja, använd en sugpump finns på biltema och rymmer ca 0,75 liter, fyll tråget på lådan och starta sedan motorn låt gå på tomgång och fyll på resten av oljan dra dit pluggen igen.
Kör sedan ca 100 mil nu kommer det besvärliga på D3 an för att få ner tråget så du kan byta oljefilter måste
subframen tas bort och lådan pallas upp, demontera tråget och ta bort filtert Samla upp all olja som tappas ur och märk upp som förut, fyll sedan på likadant som tidigare.
För kontroll av nivå bör en tempmätare användas jag föredra en ir mätare, rätt temp är 35-37 grader på oljan när den börjar rinna ur påfyllningen, motorn på tomgång kör igenom växlarna, kontroll av nivån.

Hoppas du förstår, detta är det bästa sättet att byta olja på i en aut låda.
Efter ca 100 mil så har den nya oljan lossat smuts i lådan så detta sättet är bättre än att fluscha lådan som dom flesta verkstäder gör, blir renare och lådan håller längre.
Morgan Hill
RR MK III TD6
Användarvisningsbild
hill

SLRK Medlemsnr: 4059
Riktigt namn: Morgan Hill

Inläggav chainsaw » 14 12 19 23:10

Jag har inte bytt olja/filter än men börjat undersöka möjligheterna eftersom det börjar bli dax. Min slutsats är att det som Hill beskriver ger bäst resultat efter att ha talat med två verkstäder som håller på med automatiska transmissioner, läst ZF rekommendationer, trålat Disco3.uk, kollat LR verkstadshandboken på nätet, Haynes och LR ÅF.

Det enda tillägget jag har är väl att det finns ett alternativ till original tråg/filter enligt:

http://www.lrparts.net/automatic-transm ... ery-4.html

Huruvida det är värt merkostnaden är ju upp till var och en att ta ställning till men man slipper ju uppenbarligen vissa moment. Det kanske finns någon som har använt det alternativa "kitet" och kan kommentera det.

/Martin
Användarvisningsbild
chainsaw

SLRK Medlemsnr: 5102
Riktigt namn: Martin Göth

Inläggav Vågbrytarna » 14 12 20 23:08

Bytte olja och filter på min bil själv. För att få tillbaka nya filtret så fick jag vxllådan samt släppa höger motorfäste och lyfta maskin drygt 5cm i bakkant. På så vis får man tillräckligt med plats att få tillbaka filtret.
Finns bra beskrivet på disco3.co.uk

/ Tomas
-------------------------
Defender 130 -04
Range Rover Sport Supercharged -05
Användarvisningsbild
Vågbrytarna

SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: Tomas Andersson

Inläggav chainsaw » 15 06 08 22:28

Tänkte fylla på tråden efter att dels bytt filter och olja och dels spolat lådan med ytterligare ny olja.

1.
Bytte tråg/filter och den oljan som rann ut först, knappt 5 liter. Använde orginal tråg. Finns beskrivet sedan tidigare av bla Hill här ovan och på Disco3.co.uk, http://www.disco3.co.uk/forum/topic5977 ... oil+change. Dessutom har ZF en instruktion vid olje- filterbytebyte, http://www.zf.com/brands/content/en/zf_ ... e-oil.html.
Jag fick mycket god hjälp av en klubbmedlem och bilen stod på en lyft vilket nästan är nödvändigt. Det underlättar definitivt om man inte har gjort det tidigare. Jag använder ett diagnostikinstrument från LYNX vilken bla ger temperaturen i transmissionen. För att få rätt temperatur på oljan som skulle i igen så satte jag den i el-kylboxen som också är en värmebox :) Funkade utmärkt. Sugpumpen från Biltema höll tätt vid påfyllning.

Bild

2.
Eftersom oljan som kom ut vid första bytet inte var en särskilt trevlig bekantskap så tänkte jag spola/byta ut så mycket jag kunde efter ett tag. Det finns en del info på olika forum hur man kan göra. Här är två:

http://www.disco3.co.uk/forum/topic55010.html
http://www.disco3club.co.uk/phpbb/viewt ... =67&t=9949

Poängen är att låta oljepumpen göra jobbet genom att dela på slanganslutningen vid oljekylaren så att den gamla oljan kommer ut och den nya kommer in. Meningen med att spola lådan är inte att ersätta ett olje/filter-byte utan att just byta så mycket olja man kan. Jag använde knappt 10 liter olja.

Istället för att bygga ihop något eget åkte jag till BILTEMA och köpte en tryckspruta för 179 spänn, 10 meter 12 mm oarmerad oljebeständig PVC-slang 39 kr, klämtänger 179 kr. Till det ett 65 cm långt 12 mm kopparrör. Spilldunk fanns sedan tidigare.

Bild

Jag började med att modifiera sprutan lite eftersom jag ville ha så stort flöde som möjligt från sprutan och in i oljekylaren. Borrade upp sprutan till 11,5 mm, snedsågade röret längst ner för att undvika att det står på botten av sprutan och tryckte ner det, anslöt ungefär halva slanglängden med en slangklämma.

Bild

Resten av slangen anslöts till en bit 12 mm kopparrör som blir utloppet av gammal olja.

Bild

Därefter var det en lång väntan på att transmissionen skulle komma ner i temperatur. Jag vet inte hur noga det är med temperaturen vid spolning men eftersom jag ändå skulle kolla nivån efteråt via nivåpluggen så fanns det ingen anledning att göra något annat än det som anges med stor emfas i instruktionen från ZF, dvs mellan 30-35 grader C. Även här funkade värmeboxen utmärkt för den nya oljan. :)

Anledningen till att det stod en svart Disco 3:a på släp i en annan tråd här på forumet kan man härleda till nästa moment och bild... :oops:

Slangarna anslöts enligt bilden. På kopparröret visar pilen flödesriktningen. Sen är det bara att pumpa upp tryck i sprutan, släppa tängerna och starta motorn på tomgång. Jag valde att köra igenom proceduren som vid "normal" fyllning enligt ZF.

Bild

Bild

Det svåra är nog att få till samma hastighet på oljan in i lådan som pumpen pumpar ut oljan. Annars funkade det fint. Nu har jag dessutom en pump som jag kan använda istället för den lilla handpumpen. :D

Självklart hade det varit bättre att först byta oljan som kommer ut genom dräneringspluggen, kört bilen och därefter bytt filter och olja och därefter spolat den men då går det ganska mycket olja. Det är upp till var och en. Jag kommer definitivt ha tätare intervall på olje- och filterbyte i lådan än vad LR anger. Bilen har gått 13000 mil.

(Om man ger f-n i att ta bort insugningsröret längs med kylaren för att få bättre plats och om man ger f-n i att trycka i papper i röret för att inte få ner något i insuget och om man ger f-n i att inte glömma bort pappret innan man startar bilen så slipper man åka biltransport... :oops: Men... nu har man gjort det, behöver inte göra det igen :idea: )

EDIT 160527
Tänkte att det kunde vara på sin plats att komplettera då jag själv glömde bort att göra det vid filterbytet och fick därför åtgärda ett oljeläckage bara några tusen mil senare. Rätt mycket onödigt jobb. Dessutom hade jag hylsan i näven när jag bytte filtret - så varför bytte jag inte hylsan...? Ibland blir man efterklok.

I bakkant på lådan sitter en tätning för kontaktstycket, "sleeve" TZV500010. Kontaktstycket sitter med bajonettfattning på utsidan men själva hylsan sitter spärrad inne i lådan varför filtret måste bort och den vita spärren behöver sedan dras ned för att frigöra hylsan som kan dras ut bakåt och ersättas med en ny.

Jag valde att lossa filtret, vrida det åt sidan och därmed komma åt den interna spärren. Dock går det ju då inte att byta filtrets o-ring eller trågets packning. Lossa minus-polen på batteriet före losskoppling av kontaktstycket och skita inte ner det.

Bild
Den vita spärren är lite skitig men det var jag som pillade lite... Det lossade kontaktstycket syns till vänster.

Bild
Ny och gammal. De gamla o-ringarna var rätt stela.

Lycka till!

/Martin
Senast redigerad av chainsaw 16 05 27 21:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
chainsaw

Inläggav jsrangerover » 15 06 10 20:10

(Om man ger f-n i att ta bort insugningsröret längs med kylaren för att få bättre plats och om man ger f-n i att trycka i papper i röret för att inte få ner något i insuget och om man ger f-n i att inte glömma bort pappret innan man startar bilen så slipper man åka biltransport... Men... nu har man gjort det, behöver inte göra det igen )
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tråkigt men det är lätt hänt (det är bra sug i turbon), råkade ut för något liknande fast jag använde ett plastlock i röret, men det enda som händer då är att motorn inte vill gå så många sekunder.
:smt006
Discovery 3 TDV6 HSE -05
Discovery 2 TD5 ES -00
Freelander 1 1,8 -00
Range Rover 3,9 Vogue SE -90 terräng
Range Rover 4,6 HSE -95
Användarvisningsbild
jsrangerover

SLRK Medlemsnr: 2563
Riktigt namn: Jonas

Inläggav chainsaw » 15 06 10 20:16

Bilen är "fit for fight" igen. Inga skador på turbon. Det kom aldrig så långt in i insuget, det smalnar ju av rejält före turbon. Men som sagt, lätt hänt om man inte tänker först.!

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
chainsaw

Återvänd till Discovery 3 (2005-2009)