Diff

Diff

Inläggav jesperg » 10 11 19 16:22

Hur funkar diffen? låser den alla hjulen när man sätter den i diff lock? eller måste jag köpa till nått så att det bli drivning på alla 4.
AUDI Q7 -2010
Toyota hi lux -2010
Defender 110 -97
Caddy Transport -09
jesperg

SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: JesperGustafsson

Re: Diff

Inläggav NioElva » 10 11 19 16:39

Mellandiffen som du kan låsa ser till att bilen driver på både fram och bakaxeln.
Dock så driver bara 1 hjul per axel.
För att få riktigt 4-hjulsdrift får du byta diffar till tex ARB airlocker eller Detroit truetrack.
Då dessa kostar en del är det många som bara uppgraderar den bakre axeln.

Mvh
Stefan Lundin
Mvh
Stefan

Land Rover Serie III V8 Stw "Apambulansen"
Land Rover Discovery 3 TDV6 "Angus"
Användarvisningsbild
NioElva

SLRK Medlemsnr: 1961
Riktigt namn: Stefan Lundin

Inläggav jesperg » 10 11 19 16:44

ok jag förstår. Var hittar man såna diffar? kan man byta det själv
AUDI Q7 -2010
Toyota hi lux -2010
Defender 110 -97
Caddy Transport -09
jesperg

SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: JesperGustafsson

Inläggav Micke_k » 10 11 20 01:13

Jag bytte diffen i bakaxeln för 2v sedan och jag kommer byta diffen i framaxeln på söndag ... bor du i närheten av Falun så är det bara att höra av sig så kan du komma förbi å titta :-)

Har lite bilder på bytet av bakdiffen http://slrk.phpbb2.se/board/defender-110-ccpu-06-t3303-30.html lite längre ner på sidan ... bak är det jätte lätt att byta ... fram är det lite jobbigare att få ur diffklumpen men sedan är det samma jobb som bak ...

Jag monterar i Detroit Truetrack ( Eaton) både fram och bak ... Jag valde den typen av diff för jag åker så mycket med bilen på vanlig väg och vill ha nytta av diffen så mycket som möjligt ... ARB och liknande lockers är troligen bättre i extrem offroad men bara där ... att ha en locker låst på vanlig väg sliter nog liiite mycket :-)

/ Mvh M
110 ccpu TD5 2006
Användarvisningsbild
Micke_k

Inläggav Bullorg » 10 11 20 10:30

Micke_k skrev:ARB och liknande lockers är troligen bättre i extrem offroad men bara där ... att ha en locker låst på vanlig väg sliter nog liiite mycket :-)

Det där fattade inte jag. ARB ger dig en helt standard diff tills du låser den.
True trac osv kan däremot inte stängas av och jobbar alltid.
Nuvarande Bilpark:GOP:en : Discon "offroadbilen" Har haft Dejen RRC EFI-86 Pablo Serie bilen Chelsea Range Rover P38, Defender 130 -99,P38-96 RRC-85 ,RRC-74 Å några till.
Sitter i Valberedningen.
My taste in cars can be summed up in two words - Land' and 'Rover'
Användarvisningsbild
Bullorg
Valberedning

SLRK Medlemsnr: 2766
Riktigt namn: Christian Andreasson

Inläggav Micke_k » 10 11 21 13:31

Bullorg skrev:
Micke_k skrev:ARB och liknande lockers är troligen bättre i extrem offroad men bara där ... att ha en locker låst på vanlig väg sliter nog liiite mycket :-)

Det där fattade inte jag. ARB ger dig en helt standard diff tills du låser den.
True trac osv kan däremot inte stängas av och jobbar alltid.

Jo vi tänker lika men olika =) ... Jag vill ha en diff som jag har glädje av hela tiden och inte när jag bara är ute i skogen ... att åka med en låst locker på vanlig väg på torr asfalt är väl inte det nyttigaste i slitage synpunkt ... Så lockern kommer jag bara ha nytta av när jag är offroad och kanske fungerar bättre än truetracken ... men Truetracken kommer jag ha glädje av hela tiden ... oavsett underlag :-)
110 ccpu TD5 2006
Användarvisningsbild
Micke_k

Inläggav Morris Wilks » 10 11 21 15:44

Beträffande diffrentialbromsar/-spärrar finns det nog lika många åsikter som människor som tar skogspromenader med en 4x4-bil.

Är Detroit Truetrack det samma som Eaton?
Är de diffrentialbromsar eller automatiska -spärrar?
Automatiska spärrar typ Loch Right?
Lock Right har jag i en bil f n. För ett herrans oväsen så fort man svänger. Måste varje gång hos ASB beskrivas i detalj då man blir misstänksam mot "plingandet".
Hade ARB pneumatiska fram och bak i en bil jag sålde för ett år sedan.
Lock Right:en är betydligt billigare att köpa och mycket enklare att montera.
Man byter bara ut diffhjulskorgen mot Lock Righten.
På vissa bilar, Samuraien bl a, måste man för att få ut drivaxlarna demontera även bromssköldar med allt det för med sig med fastrostade bromsrör och demontering av handbromssystemet.
ARB pneumatiskt manövrerade spärrar är betydligt dyrare och ofantligt mycket mer komplicerade att montera.
ARB-spärrarnas tryckluftpackningar slits så att de måste bytas då och då. Mycket omständligt arbete. Med läckande luftspärr kan, under ogynnsamma förhållanden, oljan i axeln delvis tryckas ut. Har jag dock inte själv råkat ut för.
En ARB-spärr frestar betydligt mer på drivaxlarna än en diffrentialbroms eller automatisk -spärr.
Bäst av alla system är G-Wagens hydrauliska spärrsystem med slavcylindrar liknande kopplingarnas dito - anser jag. Ingen fördröjning utan spärrarna går in direkt(om kuggarna stämmer över ens) utan den förtretliga väntan på att luftycket ska byggas upp. Varför inte alla bilar har hydrauliska spärrar som G-Wagen är för mig en gåta.

B t w, är det en skröna att Roveraxlarna är klena och att det är därför systemet med "bromsvärmare" infördes?
Jag har även en j**p med "bromsvärmare". Min uppfattning är att systemet griper in snabbare på min Defender än på ............Men vet inte säkert.

Sist, men inte minst, är det någon speciell teknik man ska tillämpa om bilen har "bromsvärmare" - jag menar för att få dem att gripa in snabbare och inte när man redan sitter fast?
SVX 90 SVarta Xzara
DEFENDER, the toughest 8-letter word on wheels
Morris Wilks

SLRK Medlemsnr: 4557
Riktigt namn: Hans Neuman

Inläggav Micke_k » 10 11 21 21:41

Givet förespråkar man det man själv har och alla andra har helt fel :-P hehe nää alla åsikter om vad som är bäst är ju ifrån sina egna förväntningar/önskemål osv ... Själv är jag en förespråkare av truetrack ...Som jag fattar det så är Eaton Tillverkaren och modellen Detroit truetrack. Det finns även Detroit E-Locker, Detroit Locker osv ... Så för mig fungerar truetracken bäst då jag använder min bil dagligen och vill ha bättre 4x4 hela tiden ... Som tidigare nämnt så fungerar truetracken enl. Om vi förutsätter att kardanen snurrar så kommer det hjul som har mest moment/fäste att få lika stor effekt ... alltså om vänster bak har 80% fäste så kommer den få 80% av effekten ... har båda hjulen lika fäste så får dom 50% var ... fördelen med att det då inte är en locker är att hjulen kan snurra olika fort men får lika mycket effekt, hur dom har löst det får man nog klura på ett tag :-)

Så om du sätter dig i en bil med truetrack diffar i axlarna så kommer du inte märka ett skit ... utan du kommer bara ha mycket bättre fäste ... det jag nu märkte på väg hem från verkstan ( monterade i fram diffen ) är att bilen går mycket mer dit jag vill... gasar men lite mer så svänger bilen in hårdare i kurvorna så bilen understyr mycket mindre ( halt underlag ) å gasade jag fullt så släpper det lite lagomt bak å man kan drifta ur kurvorna lite :-P

Men men bara vad jag tycker :-D

// Mvh
110 ccpu TD5 2006
Användarvisningsbild
Micke_k

Återvänd till Ninety, OneTen & Defender