VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

Lägg ned distrikt Värmland!

Inläggav Mats A » 16 11 14 21:07

Enligt uppgift ska vi ha ett trettiofemtal medlemmar i distrikt Värmland. Jag har aldrig träffat mer än ca fem, sex stycken samtidigt.

Vi kan lika gärna dela upp distriktet och dela ut det till andra distrikt. Vi kör längs kommungränserna. Så här:

Torsby, Hagfors, Munkfors, Sunne och Filipstad ingår i distrikt Dalarna.

Storfors, Kristinehamn, Karlstad och Hammarö tillhör Inre Mälardalen.

Eda, Arvika, Årjäng, Kil, Grums och Säffle förs till Väst.

Åsikter?
Medlem av RoverLands redaktion
Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"
Discovery 2 Td5 2000 "Voldemort" (rasad motor)
Discovery 2 Td5 2000 "Rollo"

"A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)
Användarvisningsbild
Mats A
RoverLand

SLRK Medlemsnr: 4973
Riktigt namn: Mats Abelson

Re: Lägg ned distrikt Värmland!

Inläggav Mad/Max! » 16 11 14 22:45

Åsikter? :D

Ge inte upp Mats!!! :smt004
Jag hade självklart kommit upp till dig, om jag inte hade varit bokad i Ludvika! :smt007

Töiga hälsningar från Skåneland!
Vi saknar dig. :smt007

(Jag vet att jag inte tillhör Distrikt Värmland...) :smt003

Mvh, Mad/Max! :smt028
Discovery II, 1999 "Raggen"
Discovery II, 1999 "KUL- bilen" (Till salu)
Discovery II, 2004 "Silver" (Till salu)
Defender 90, 1997 "Pärlan"
Defender 90, 2002 "Santa"
Series 1/ 107", 1954 "Mr Grey"
Användarvisningsbild
Mad/Max!

SLRK Medlemsnr: 4997
Riktigt namn: Max

Inläggav Mats A » 16 11 15 06:48

Det handlar inte om skogskörningen på lördag. Det finns nog bara två aktiva terrängkörare i länet.

Nej, det handlar om bristen på aktivitet. 90% av betalande medlemmar tycks inte bry sig. Då kan jag lika gärna slänga in en brandfackla i hönshuset och se om det blir något kackel.

Men tack för dina vänliga ord, Max.

"A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)
Användarvisningsbild
Mats A
RoverLand

Inläggav WTM Td5 » 16 11 15 12:07

Första reaktionen är att det är konstigt..

Jag har träffat i alla fall 12 av alla som är med i Värmland. Det är en tredjedel i alla fall.

Men ja, att åka ifrån Sysslebäck för att åka några varv i skogen är kanske inte det folk har tid med. Samtidigt som det kanske finns nån där uppe som har planer men tänker detsamma att vi inte kommer upp.
#5440 Wouter Mulder

DO Distrikt Värmland
Bild
Range Rover LSE 4.2 V8 -94 (2016- )
Land Rover Discovery 200TDI -3door -92 (2016- )

Ex:
Land Rover Discovery 200TDI 3-door -93 (2016)
Land Rover Discovery II Td5 -00
(2015-2016)
Användarvisningsbild
WTM Td5
Distriktsombud

SLRK Medlemsnr: 5440
Riktigt namn: Wouter Mulder

Inläggav Mats A » 16 11 15 20:33

Jag struntar väl i om det kommer någon till Kil i helgen. Samtidigt är alla hjärtligt välkomna.

Men jag talar om ett generellt problem, tidigare, nu och framledes.

Användarvisningsbild
Mats A
RoverLand

Inläggav kinle » 16 11 15 22:53

För inte allt för många års sedan var vi inte speciellt många som kom på träffar i Väst heller, nya intresserade medlemmar och gamla som väckts till liv så tycker jag vi är ett härligt gäng som är förhållande vis aktiva idag :wink:
Avstånden gör ju tyvärr att många drar sig för att komma på dags träffar och ledig tid gör att dom inte drycker upp på övernattningsträffar det är en ständig fundering hur man skall få alla att släppa allt dom gör och komma och umgås med oss på sin lediga tid......

Men visst är ni hjärtligt välkomna hit om ni vill 8)
DO i Väst!

Nuvarande LR.

RRC från 74.a!
Med 200tdi
Serie II.a
Disco 1.a 3,9
Tidigare LR.
nr1 RRC 1973. merca 300 D
nr2 RRC 1986 V8.a
nr3 Diso 1996 300 tdi
nr4 Serie I 1951
kinle
Distriktsombud

SLRK Medlemsnr: 1957
Riktigt namn: Johan Kinle

Inläggav hstd035 » 16 11 16 22:10

Man kanske borde ta reda på varför det ena distriktet efter det andra faller i dvala, kan det bero på att man låter distrikt förfalla och inte sätter in olika åtgärder ?

Jag har alltid sagt att styrelsen lägger ut riktlinjer och ser till att Do har full uppbackning och är engagerade och glad och fulla med motivation, do är superviktiga

"easy way out" är att lägga ner ett distrikt, det är bara att ta ett styrelsebeslut, ( gjort på 2 min ) Men det riktiga jobbet ligger i att hålla saker och ting vid liv och att det är intressant för både nya och gamla medlemmar, det handlar om tillgänglighet, jag sätter mig gärna inte och åker 15 mil för att åka på en distrikt träff ( då får det vara typ Hallandsåsträffen eller ner till Göran och Ewa ) jag vill ha mitt distrikt tillgängligt,

Att "bara" lägga ner ett distrikt är ju inte heller bra för klubbens ekonomi heller, ju fler aktiva distrikt och ju fler medlemmar som tycker saker och ting är roligt sprider sig som ringarna på vattnet och vi får fler betalande medlemmar osv osv

Styrelsen kanske borde engagera sig i något "nystart projekt" lite "startgas" för att få igång olika distrikt, vi ser ju liknande i Halland, vi finns här men vi är lite "spretiga" just nu, var och en kör sitt eget projekt nu ! vi finns här, och vi träffas och håller träffar, men inte längre i slrk anda,

Själv kan jag ju säga att jag känner inte att klubben tillför så mycket längre till min vardag, det är inte som det var "förr" för "förr" va det roligt man kände sig delaktig och engagerad och hade en gnista för klubben och ville ta tag i saker och ting, man såg fram emot att åka på riksträffar och olika distrikt träffar, nu åker jag mest på träff för att träffa bekanta som jag kanske inte har möjligheten att träffa så ofta ( hade lika gärna kunnat ta Volvon )

Åker man på sommarträffen nu för tiden, så åker man dit någon dag sedan åker man hem igen, inte lika skoj längre, förr va det ett äventyr och man var laddad.

Och detta kommer från en som ständigt håller på med gamla seriebilar och skruvar och fixar, så märkes intresset är det inte något fel på,

Nu för tiden går det veckovis innan jag ens tittar in på forumet eller hemsidan, förr var man inloggad minst 1 gång per dag och följde dom olika trådarna,

Så jag tycker man borde göra ett omtag med hela klubben och gå tillbaka 1 steg och fundera på vad det är som gör det attraktivt att åka på träff

Frågan är följande som ni kan fundera på

Varför skall jag offra en värdefull Lördag till att åka på Land rover träff ??? och hur får jag med familjen på detta ?? och att dom känner att det var fantastiskt trevligt och vill åka fler gånger,

Då har vi tagit ett kliv framåt
hstd035

SLRK Medlemsnr: 4126
Riktigt namn: Mr T

Inläggav #2256-ANDERS » 16 11 16 22:43

Håller med Thomas fullt ut! Klubben rullar på men, och jag vet att det är orättvist att säga för många gör mycket, klubben utvecklas inte. Medlemmen och bilen är viktigast men senaste åren tycker jag annat verkar prioriteras.

Jaja, "dör" klubben startas väl något nytt.
Mvh
Anders

You can go fast
I can go anywhere
#2256-ANDERS

SLRK Medlemsnr: 2256
Riktigt namn: Anders

Inläggav Mats A » 16 11 17 07:46

Nu tar ni väl i! Vem har talat om att döda klubben? Och vad gör den enskilde medlemmen för att aktivt utveckla klubben? Förutom att gnälla, då alltså.

Som tidigare medlem i distrikt Skåne konstaterade vi att med ca 250 medlemmar kom ca 10% på träffarna. Likadant i Värmland. Av klubbens 1300(?) medlemmar kommer 10% på sommarträffen.

Hur får vi snurr på de övriga 90%?

Användarvisningsbild
Mats A
RoverLand

Inläggav Mats A » 16 11 17 07:49

#2256-ANDERS skrev:Medlemmen och bilen är viktigast men senaste åren tycker jag annat verkar prioriteras.

Jag gör Roverland och arrangerar terrängkörningar. Vad har du aktivt bidragit till för att hålla medlemmen och bilen i fokus?

Användarvisningsbild
Mats A
RoverLand

Inläggav #2256-ANDERS » 16 11 17 08:00

Mats A skrev:
#2256-ANDERS skrev:Medlemmen och bilen är viktigast men senaste åren tycker jag annat verkar prioriteras.

Jag gör Roverland och arrangerar terrängkörningar. Vad har du aktivt bidragit till för att hålla medlemmen och bilen i fokus?

Se, det blev "slänga skit" ialla fall...

Hur mycket vill Du att jag ska räkna upp? :) I detta fallet är Du historielös...

Under flera år har jag önskat workshops på Sommarträffen för att just utveckla men ingen nappar. Att diskutera te.x ekonomi, RL, träffar, DOs roll mm mm skulle utveckla klubben men det gör vi inte. Tänk lite debattinlägg i RL (som når alla medlemmar, det gör ju inte forumet).

Att starta tråden är provokativt men bra. Det får fart på tankarna.

Sen att Du, Mats, inte gillar mig ska väl inte hindra diskussionen.... ;)
Mvh
Anders

You can go fast
I can go anywhere
#2256-ANDERS

SLRK Medlemsnr: 2256
Riktigt namn: Anders

Inläggav hstd035 » 16 11 17 13:24

vad jag gjort för klubben ( vet att vi inte skall kasta paj )

men så här ser en del av min resume ut

2 år som ordförande
2 eller 3 år som vice DO Halland ( kan till och med vara 4 år )
Såg till att halland blev halland och inte distrikt södra hallands land rovers
Arragerat 25 års jubileumet
Arrangerat ett oändligt antal disktrikt träffar
utvecklat Roverland till dess nuvarande form

osv osv

Felet är att vi bränner ut alla eldskälar på löpande band, och så kommer den tråkiga diskussionen att varje enskiljd medlem har rätten att arrangera en träff,

Men jag håller med Mats i det han säger med 10% och det är ett problem som går långt tillbaka långt innan min tid som medlem med

Enligt mitt eget privata tycke, så tyder ju det på att det inte är tillräckligt attraktivt att åka på, ( jag hoppade över 2015 för jag såg inte att det gav mig något ) ber om ursäkt till er som arrangerade just den träffen ej riktat till er. 2016 gästspelade jag mest symboliskt, 2017 funderar jag på att ev åka till Österike istället....

2017 blir som vanligt offroad, trail, lägereld, lotteri, greenlaining, kanske lite mat eller fyrverkerier för det är 30 år ( hade det varit 29 år och i stockholm hade jag nog inte åkt ) alltså same same ( blir jätteskoj för den som är vanemänniska och vill ha samma alltid )

Jag står för det jag säger, att försök få med familjen då man skall campa utan el och utan toa och skita över en stock, och drick öl en kväll framför lägerelden, chanserna att jag får med min sambo på detta, är lika stor som att vinna på eurojackpot, och skall man lämna familj,barn,hund hemma en hel helg, så måste det vara så att även respektive hemma tycker att det är värt det,

jag tycker man kan gå ut på forumet och tidningen, och fråga vad skulle göra att just du åker på träff ( gillar alla att sitta och skita över en stock och dricka öl över lägerelden, så får ni göra det utan mig ) men allt som gör att vi får fler medlemmar att komma är ju värt att prova

Jag tycker detta är en jätteviktig fråga som borde tas på större allvar än den gör nu
hstd035

Inläggav WTM Td5 » 16 11 17 14:01

Okej, sluta "bråka" nu .
Det spelar ingen roll vem som gjort vad. Känner man att man vill engagera sig i klubben så ska man göra det!
Känner man att man vill vara medlem och bara få tidningen så ska man göra det!

Har man som "inaktiv" medlem förslag på saker man kan göra för att engagera fler "inaktiva" så kontakta DO eller skriv till Roverland!

Men att som aktiv skryta om det man gjort hjälper inget. Men lämna gärna förslag till mig som är DO i Värmland på saker vi kan hitta på! :)

Alla måste inte vara engagerade men det är ju kul om många är det!
#5440 Wouter Mulder

DO Distrikt Värmland
Bild
Range Rover LSE 4.2 V8 -94 (2016- )
Land Rover Discovery 200TDI -3door -92 (2016- )

Ex:
Land Rover Discovery 200TDI 3-door -93 (2016)
Land Rover Discovery II Td5 -00
(2015-2016)
Användarvisningsbild
WTM Td5
Distriktsombud

SLRK Medlemsnr: 5440
Riktigt namn: Wouter Mulder

Inläggav hstd035 » 16 11 17 15:08

jag svarade bara på frågan vad man gjort, inget skryt, bara en resumé, när man ändå blev ifrågasatt,

Men det är inte bara i distrikt Värmland som har detta problemet, detta är överlag på flertalet av distrikt där eldsjälar släckts en efter en, och vi har en 10% närvaro på vår sommarträff / årsmöte, där 10% bestämmer över 90% vilket är helt galet i min värld.

Så frågan handlar inte bara om distrikt Värmland, utan överlag i flertal distrikt och på riksträffar där vi sitter med exakt samma problem,

Känns som man stoppat huvudet i sanden för länge.....

Känner att detta är en uppgift för styrelsen att ta på sig hur man engagerar medlemmar att tycka det är kul att åka på träff och vill hålla i träff och hitta fler personer som bildar ringarna på vattnet, och inte bara lägger ner distrikt efter distrikt, då har vi ju redan gett upp, då är det ju bara att sänka ner livflottarna och lämna skeppet innan det sjunker.....

I varje diskussion hör man alltid att enskild medlem skall göra si och enskild medlem kan göra så, dessa diskussioner leder inte fram till något resultat, utan stannar bara i schabbel och någon förväntar sig att någon skall göra något, men ingen vet vem någon är ? så något händer aldrig. ( det är som ordspråket: att gnälla är som att gunga gungstol man har att göra en stund, men kommer ingen vart )

På min tid i styrelsen och som vice DO hade Do kraven på sig att arrangera 4 träffar / år i sitt distrikt och sedan kunde "vanliga" medlemmar komplettera med träffar, men det kanske är borta till förmån att medlemmarna skall ordna sina egna träffar ??

Jag tror fortfarande att frågan ligger hos styrelsen att lägga en handlingsplan att hur aktiverar man medlemmar, vart befinner sig klubben om 2 år ? vilka aktiviteter planerar styrelsen som gör att åka på träff blir "hotter then hell" och roligt

Så detta handlar inte bara om ert distrikt i Värmland
hstd035

Inläggav Mats A » 16 11 17 20:46

#2256-ANDERS skrev:Under flera år har jag önskat workshops på Sommarträffen för att just utveckla men ingen nappar...

Att ingen nappar ska väl tolkas som att ingen uppfattar det som ett bra förslag. Att sedan motförslag saknas är ju alltid en brist.

#2256-ANDERS skrev:Tänk lite debattinlägg i RL (som når alla medlemmar, det gör ju inte forumet)

Du är välkommen att skriva. Adressen är roverland@slrk.org

#2256-ANDERS skrev:Sen att Du, Mats, inte gillar mig ska väl inte hindra diskussionen..

Tycka om eller inte har inget med saken att göra. Men mycket snack och lite verkstad har aldrig imponerat på mig.

Användarvisningsbild
Mats A
RoverLand

Nästa

Återvänd till Distrikt Värmland