VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

Någon som skeppat sin bil till Island?

Här kan du diskutera och läsa om expeditioner och långresor med Land Rover tema runt om i Europa och vida världen

Någon som skeppat sin bil till Island?

Inläggav Jonas74 » 15 12 30 23:57

Hej.
Till sommaren tänkte jag köra runt Island med min Defender 110. Någon som skeppat över sin bil? Hur gjorde du och vad kostade det?

mvh

Jonas, Billdal.
Defender 110 CSW - 00
Tesla 85D
Porsche 997 cab -06
BMW F800GS Adventure
Buster Magnum
Jonas74

SLRK Medlemsnr: 5487
Riktigt namn: Jonas Blomster

Re: Någon som skeppat sin bil till Island?

Inläggav 6pence » 15 12 31 00:43

Hej Jonas, jag har bara tittat på att ta reguljär färjan från Norge med familjen 2+2+bilen
och då landade vi på ca 25 000:- för att bara ta oss dit och hem igen. Sedan vill man ju ha en vecka, 10 dagar på ön också.... Vi har skjutit planerna på framtiden. Kanske man kan komma billigare undan om man skickar bilen i en container.
Skall bli spännande att höra svaren från andra medlemmar.

Hittade precis den nya katalogen från Smyrillines mycket att läsa och fina bilder som
gör att man får resfeber :mrgreen:
Jag har inte kollat upp priserna i denna katalogen utan det jag skrev ovan var något jag sökte fram online förra vintern.

http://issuu.com/smyrilline.dk/docs/smlkatalog_dk_2016_issue?e=10397453/13648447

http://issuu.com/smyrilline.dk/docs/inspirationsmagasin-isfo-issuu?e=10397453/9381112

Mvh / Patrik :smt006
Defender 110 -04
Serie III 88" -76

P38 -99 - Såld
Användarvisningsbild
6pence

SLRK Medlemsnr: 4678
Riktigt namn: Patrik Johansson

Inläggav Klas » 16 01 01 09:29

En grupp inom SWES ska åka till Island i sommar,
kontakta dem.
SWES -27
Klas

SLRK Medlemsnr: 3813
Riktigt namn: KKlaslas Boethius

Inläggav rickard.j » 16 01 01 13:28

Vi åkte sommaren (juli) 2014 till Island med Smyril från Hirtshals i Danmark till Seydisfjordur tog ca 2 dygn via Färöarna.
Tur och retur med en Discovery och fyra personer kostade ca 35,000:- inkluderat frukost och viss mat ombord på båten.
Man fick boka i god tid om man vill åka ett speciellt datum, vi bokade ett år innan.
Vänliga hälsningar Rickard
Discovery V8 3,5 1991

Tidigare erfarenheter : Disco 1 -98 300Tdi
Användarvisningsbild
rickard.j

SLRK Medlemsnr: 3869
Riktigt namn: Rickard Johannisson

Inläggav Jonas74 » 16 01 01 23:24

Jag tänkte jag skulle slippa åka färjan över. Varken jag eller barnen är särskilt förtjusta i att åka färja. Jag tänkte jag skulle flyga över och har hittat ganska prisvärda biljetter. Att hyra en defender i två veckor kostar ungefär 30.000 kronor och då borde det gå att skeppa över den för en betydligt billigare peng. Eftersom vi bor i Göteborg och har andra bilar så spelar det ingen roll om vi skeppar den en vecka innan vi flyger och det är skit samma när den kommer tillbaka. Hittar jag en frakt för 15.000 tur och retur så slår jag till. Bilen går ju att säkra i en container. Sedan är det ju bara frakten tur och retur. Ska kolla vidare. När jag hittar en lösning postar jag igen.

Jonas
Defender 110 CSW - 00
Tesla 85D
Porsche 997 cab -06
BMW F800GS Adventure
Buster Magnum
Jonas74

Inläggav bodegn » 16 01 11 23:22

Hej!

Det går at skeppa bilen med färjen från Hirtshals til Island uten att du och familjen följer med. Jeg fik en pris på 22.400,- DKR for min Disco 3 och en liten släpp på 500kg och ett samlet længde på 8m. Så får ni hänta den i Seydisfjordur hvor färjen kommer till Island. Det er Smyril Line der håndterer det. De kan kontaktes på cargo@cargo.fo

Eller du kontakter en SLRK/DLRK kompis som skal med och får hom at göra dig en tjäneste.

God tur!

Mvh Bo (DLRK)
bodegn

SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: Bo Degn

En liten uppdatering om pris för skeppning till Island

Inläggav Jonas74 » 16 01 19 14:13

Hej igen.
Nu har jag pratat med Nordtrafik i Göteborg som kan skeppa bilen tur och retur för 27.000 kronor. Ganska dyrt, tycker jag. Sedan ringde jag Eimskip som kan frakta bilen tur och retur från Halmstad för 23.000 kronor. Slutligen ringde jag Samskip som kan skeppa bilen till och från Varberg för lite drygt 20.000 kronor.

Jag forskar vidare och har just nu funderingar på om det inte blir billigare om frakten beställs och betalas från Island. Jag tror att de är som gotlänningar och har ett system där ölänningar är mer värda än fastlänningar. Så om en islänning beställer och betalar så blir det betydligt billigare.

Kollar och återkommer. Spännande!

Jonas
Defender 110 CSW - 00
Tesla 85D
Porsche 997 cab -06
BMW F800GS Adventure
Buster Magnum
Jonas74

Inläggav Magnus S » 16 01 19 16:54

Vad räknar du med att betala för själva flygresan? Tänker att man måste ta det i beräkningen för att väga det mot att köra ombord på färjan och åka med bilen. (Förutsatt att man tycker det är ok att åka båt...)
Användarvisningsbild
Magnus S

SLRK Medlemsnr: 5018
Riktigt namn: Magnus Sollenberg

Inläggav Jonas74 » 16 01 20 20:16

Hej.
Jag räknar med att flygresan kostar i runda slängar 15.000 kronor. Beroende på när jag åker så är det billigaste jag har hittat 10.500 kronor, men jag räknar med några tusenlappar till för att inte få världens längsta resa i tid. Vi är fem personer i åldrarna; 7,11,13,42 och 45.

Jag pelefanträknar gärna mot alternativet att hyra bil på plats, vilket inte är lika roligt och kostar runt 30.000 kronor för en Defender i två veckor. Alternativet att flyga dit och hyra en fyrhjulsdriven riskokare finns ju inte. Men om man skulle få en tillfällig black out och hyra en Toyota Rav4 eller liknande så kostar det 15.000 kronor. Då stannar jag dock hellre hemma :D
Defender 110 CSW - 00
Tesla 85D
Porsche 997 cab -06
BMW F800GS Adventure
Buster Magnum
Jonas74

Inläggav DiscoKaj » 16 01 21 01:02

Man flyger till Island från Västerås från den 19/5-16 för typ 600 spänn enkel.
Med vänlig hälsning,
Daniel Andersson

Land Rover Series 1 1952
ML 300 CDI 4-MATIC 2011
BMW 118d 2008
BMW E30 cab 1991
X-Trail T31 2008 Såld
DiscoKaj

SLRK Medlemsnr: 5091
Riktigt namn: Daniel Andersson

Inläggav Walle » 16 02 03 00:34

Jag har bokat färja med min D110 + sambo för ca 15000SEK t.o.r. Mitten av juni till början av juli. Tyckte det blev ett ganska hyggligt pris, men är ju ganska tidigt på säsongen..
Walle

SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: Jonas

Inläggav KKG » 17 01 25 22:19

Nu var det ju 06 som vi åkte, men jag har för mig att priserna var säsongsbetonade. Dvs början på sommaren dyrt dit och billigt hem sen tvärtom. Då vi var borta tre veckor lönade det sig att senarelägga resan något då vi slapp de ``dyra´´ resorna bägge vägar, vilket det skulle blivit om vi gjort som vi tänkt från början. Dessutom fanns det ganska många sovalternativ på färjan. Vi valde den billigaste som var en sorts sovsal för ett tiotal pers. Gjorde också en hel del på priset. Tror det är en nyare båt nu än när vi åkte, så det kanske är annorlunda. Då har jag för mig att vi betalade runt 12500 för två pers ToR med bil, men som sagt. Det var 11 år sen.

Island ska helt klart ses med bil i alla fall. Bland de häftigaste resor jag gjort. Se till att ta er upp mitt på ön. Där åkte vi snowboard i juli och bodde på ett helmysigt ställe som drevs av ett ungt par. Frun lagade suveräna hamburgare och vi hade med whiskey. Bara vi och ett par Schweizare i en Defender som var där. Satt uppe hela natten och hade hur kul som helst. Kan varmt rekommendera Island som bilresmål :D
Användarvisningsbild
KKG

SLRK Medlemsnr: 4756
Riktigt namn: Jonas Nordquist

Inläggav Magnus S » 17 01 25 22:57

KKG skrev:
Island ska helt klart ses med bil i alla fall. Bland de häftigaste resor jag gjort. Se till att ta er upp mitt på ön. Där åkte vi snowboard i juli och bodde på ett helmysigt ställe som drevs av ett ungt par. Frun lagade suveräna hamburgare och vi hade med whiskey. Bara vi och ett par Schweizare i en Defender som var där. Satt uppe hela natten och hade hur kul som helst. Kan varmt rekommendera Island som bilresmål :D

Minns du vad stället hette eller var det låg? Jag åker till Island i sommar och tar tacksamt emot tips...
Användarvisningsbild
Magnus S

SLRK Medlemsnr: 5018
Riktigt namn: Magnus Sollenberg

Inläggav KKG » 17 01 27 13:10

Tror inte det fanns så mycket ställen där. Vi åkte dit för att det enligt min Lonely planet skulle finnas en ``summer ski school´´ Visade sig vara en gammal flyttbar lift som inte använts på flera år. Vi fick gå uppför berget, men det var helt ok åkning. Vi åkte från sydvästra delen av ön och i stort sett snett över. Kommer tyvärr inte ihåg några namn. Kollade på en karta nu och det ser ut som det bara går två vägar i närheten av Selfoss och Hella uppåt. På slutet var man tvungen att korsa ett vattendrag. Det varierade tydligen ganska mycket i djup pga smältvattnet. Vi valde att ställa bilen och hitta ett ställe där vi kunde vada, för att vandra sista biten. När vi skulle med färjan hem såg vi en Landcruiser som fick truckas ombord. Den visade sig tillhöra två Tyska herrar som valt att korsa vattendraget med sprucket motorblock som följd. Då var man ganska glad att man fegade ur. Dock träffade vi ju som sagt ett par med Defender när vi väl kom fram. Tyskarna kanske bara valt fel bil helt enkelt :-) Är på jobbet nu, men kan kolla mer när jag kommer hem. Kanske kan fixa ett par bilder oxå. Fan va avis jag blir. Kommer bli grymt för er. Försök tajma en helg i Reykjavik. Precis så schysst nattliv som alla säger. Ganska dyrt boende, men kolla efter privata B&B`s. Vi bodde i en helt inredd källare till ok pris. Om man nu vill slippa taktält el dyl för ett par dar. Blir det färja från Bergen? Vi stannade två dar på Färöarna på hemvägen. Också väldigt fint, men inte supermycket att göra.
Användarvisningsbild
KKG

SLRK Medlemsnr: 4756
Riktigt namn: Jonas Nordquist

Inläggav Spitfire » 17 01 27 21:22

80% av fraktcontainrarna är 40'. De är även lättare att stuva på båten då de även kan lastas ovanpå 2 st 20' men inte tvärtom. Kan du kanske hitta någon annan som också ska dit så kör ni 2st bilar i en 40' container istället.

Kolla även med Royal Artic Line de kör på de trakterna.

Sen kan du kolla cargorouter.com där kan man hitta vilka som kör vart.
Spitfire

SLRK Medlemsnr: 5647
Riktigt namn: Marcus

Nästa

Återvänd till Expeditioner och långresor i världen