VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

Norge-safari med serie 3, 2014

Här kan du diskutera och läsa om expeditioner och långresor med Land Rover tema runt om i Europa och vida världen

Norge-safari med serie 3, 2014

Inläggav StefanA » 14 07 23 17:17

Nu har jag (nog :)) äntligen bestämt mig för att ta en tur med serie 3:an till norge i början på augusti!

Tänkte börja resan genom dalarna och sen tvärs över norge ut till Runde som är en liten ö ungefär 20 mil norr om Bergen. Tänkte fotografera lite lunnefåglar om dom fortfarande är kvar...
På vägen dit bör jag väl åka förbi geirangerfjorden...och trollstigen...och...

Efter runde vet jag inte riktigt vilket håll jag bör åka, lofoten hade varit kul att se men jag tror det blir lite för långt denna gång.
Tips på fina vägar och platser jag inte bör missa mottages tacksamt!

En sak som blir spännande är väl hur galna norrmännen blir när jag kryper upp för backarna i 20 km/h...
Användarvisningsbild
StefanA

SLRK Medlemsnr: 4837
Riktigt namn: StefanAndersson

Re: Norge-safari med serie 3, 2014

Inläggav StefanA » 14 08 05 16:53

Nu har jag kommit tillbaka från Norgetrippen (och både jag och bilen är helskinnade :) )

Jag velade lite i sista minuten innan resan om jag skulle åka lotus eller landrover, det slutade med landrover eftersom den har ju mer safarikänsla som känns rätt när man är på semester! :) (den har ju också betydligt mer plats för prylar)
Började resan med nyrenoverad motor som fortfarande körde med inkörningsolja, hade med ny olja och bytte olja och filter på resans första stopp i dalarna.

Resan fortsatte på eftermiddagen nästa dag. Jag körde via sälen och hade planerat att bo i tält någonstans efter norska gränsen, dock gjorde ett åskväder med ihärdigt regnande att jag fegade ur och tog in på hotell i trysil istället... :oops:

Alla som kört eller åkt en seriebil med 2.25 diesel vet att den inte är direkt raketsnabb upp för backarna när det börjar bli mer berg... Men det är bara att växla ner och tugga sig sakta uppåt :)

Färden gick vidare mot Geiranger som väl är en sån där typisk turistfälla :) Det blev iaf snyggare och snyggare ju längre in i norge jag kom, tyvärr var det lite grått väder men det var ganska skönt att det var lite kallare efter att ha åkt genom sverige i mer än 30 grader (det var väldigt varmt i bilen trots safaritak och öppna ventilationsluckor…)

Idolbild på bilen:
Bild

De senaste åren har jag alltid åkt på sommarsemester till ställen där det finns snö och som tur var hittade jag lite snö här också uppe på ett berg:
Bild

Det finns tydligen kor i norge också:
Bild

..och en arg kalv...
Bild

När jag kom till Geiranger åkte jag upp en vända på berget Dalsnibba, hade hört att det skulle vara en kul grusväg upp men tyvärr har dom turistanpassat det med asfaltsväg och räcken.... Det fick bli en dålig bild på Geiranger från toppen iaf:
Bild

Något som slår en är det färgade vattnet, som här i någon liten by jag glömt namnet på:
Bild

Efter en övernattning i Geiranger var målet att ta mig ut till ön Runde för lite fågelfotografering. Det är en gräsbeklädd liten ö som är 200-300 m hög, marken var väldigt fuktig så det regnar nog mycket här också... Målet med att åka hit var att få lite bilder på lunnefåglar.
Bodde på en camping nere vid kusten tillsammans med en massa tyskar.

Bild på hur ön såg ut ovanpå:
Bild

Man kunde komma ganska nära fåglarna och dom var inte alls skygga. Hade också tur med vädret just när jag fotade lunnefåglarna, dom kommer hem runt 21 på kvällen och det var uppehåll och hyffsat sjysst ljus båda kvällarna jag var där.

Bild

Bild

Bild

Bild

Utsikt från lunnefågelklippan:
Bild

Efter Runde irrade jag runt lite på trollstigen och förbi Geiranger igen, sen åkte jag en liten bit söderut innan jag tog E18 hem mot stockholm (inte jättekul att se 50 mil av träd när man sett norges berg precis innan, att tugga motorväg är ju heller inte optimalt för en seriebil…)

En bild från någon bilfärja jag åkte med och sen en på geirangerfjorden igen:
Bild

Bild

Det är ju alltid lite spännande att åka med en gammal bil, men den skötte sig bra hela resan! Det gick också bättre än väntat att krypa i snigelfart upp för backarna, det var inte så mycket trafik och sen fanns det gott om fickor att stanna vid och släppa förbi andra snabbare fordon.
Seriebilen väcker också en hel del positiv uppmärksamhet (även om många tror att det är en defender :) )
Det blev totalt 275 mil och den tog i snitt 0,8 L/mil (diesel) vilket jag är väldigt nöjd med. Den tog heller ingen olja (innan motorrenoveringen gillade den att dricka olja, typ nästan lika mycket som den gillade diesel...)

Har man bara hörselproppar så är det ju rätt kul att åka på semester i seriebil!
Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav #252 » 14 08 05 17:58

Härlig resa! Verkligen läckra bilder :D
för tillfället utan LR :-(.
Rester av RRC -77 & -91
Tidigare SII -60,SIIA -69, RR-73,74,76,77,85 2dr,85 ,90 4dr, Disco2 Td5 aut -02
Annat 4x4,Fargo -49,fc150,Wagoneer -79, J**p xj 88,89,90,97
Bild
Användarvisningsbild

SLRK Medlemsnr: 252
Riktigt namn: Sune Cullberg

Inläggav Anders D » 14 08 05 20:54

Underbara bilder Stefan! Vägarna i Norge inbjuder till Serielunk som en fotbollsälskare skulle ha sagt! :wink:
Bra bett i bilderna! Vilken kamera använder du?
Bilen jag kör nu:
Discovery 3 HSE 2009
Freelander II HSE 2007 (körs endast när frun tillåter)
Efter hänger en:
Hobby UFe 540
Användarvisningsbild
Anders D
Moderator

SLRK Medlemsnr: 3973
Riktigt namn: Anders Dyson

Inläggav StefanA » 14 08 05 21:23

Tackar!
Vägarna passade som sagt hastigheten som seriebilen kan hålla vilket var skönt! (det är mycket 70 eller 80 även på europavägarna)
Hade väntat mig mer problem i backarna men det funkade ju också fint! Så jag kan rekommendera att man tar sin seriebil på utflykt till norge! :)

Kameran är en canon 5d mark 2 (med canons 24-70 f/2.8 objektiv till landskapsbilderna och sigmas 120-300 f/2.8 med 1,4 ggr extender till fågelbilderna)
Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav Eel » 14 08 12 23:21

Jättefina bilder!

Gjorde Norge/Lofoten med Defendern för 2 år sedan. Känner igen det där med hur trista Svenska inlandsvägarna ter sig när man ska ta sig hem.

D
Defender 130
SLRK: 4862
Eel

SLRK Medlemsnr: 4862
Riktigt namn: David Ålind

Inläggav Thomas-74 » 14 08 13 22:10

Fantastiska bilder! Din berättelse är väl värd en artikel i Rover Land tycker jag! :D
Thomas-74

SLRK Medlemsnr: 639
Riktigt namn: Thomas Lönner

Återvänd till Expeditioner och långresor i världen