VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

Norge - Sverige 2013

Här kan du diskutera och läsa om expeditioner och långresor med Land Rover tema runt om i Europa och vida världen

Norge - Sverige 2013

Inläggav Knuda » 13 01 23 20:09

Hej!

Vi håller just nu på att utrusta bilen för en resa från Skåne genom Norge upp till nordkapp.
Därefter blir det ner genom Sverige, till SLRKs årsmöte, sen vidare ner till Skåne igen.

Har ni några bra tips på ställen i Norge eller Sverige tas det tacksamt emot eller har idéer på utrustning som kan behövas.

Med vänlig hälsning,
Knuda
Defender 110 Puma -11
Användarvisningsbild
Knuda

SLRK Medlemsnr: 4463
Riktigt namn: Conny Knudsen

Re: Norge - Sverige 2013

Inläggav Svensson » 13 01 23 22:47

Hallå!

Passa er för att åka rätt upp till Trondheim från Svinesund.
I så fall kan man lika gärna åka sverige upp :)
Passa på att ta en avstickare mot kusten Drammen - Rjukan(?) - Haukelii - Odda - Bergen - Svelgen - Stryn - Geiranger - Krsund - Trheim och uppåt.
Kan dock bli dyrt med en massa färjor och bompengar denna väg...

Lycka till!
Svensson

SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: jimmy svensson

Inläggav hstd035 » 13 01 23 23:08

gairanger ( tror jag det stavas ) predikstolen

givetvis trollstigen, men prova gärna givetvis wild camp

räkna med 6 mil i timmen om man ligger på rejält i Norge

glöm inte att kolla på kartan efter dom långa tunnlarna i norge vissa är flera mil
hstd035

SLRK Medlemsnr: 4126
Riktigt namn: Mr T

Inläggav #2256-ANDERS » 13 01 23 23:13

Finns nog hur mycket som helst att se men undertecknad och 3 def till rundade Hardangervidda och det var mycket sevärt. Rjukan är dessutom både historiskt och naturskönt. Med annan utgång i Rjukan hade 2a världskriget förmodligen haft ett annat slut... Kolla filmen Hjältarna från Telemarken så känner Ni igen Er när Ni anländer.

Lycka till!
Mvh
Anders

You can go fast
I can go anywhere
#2256-ANDERS

SLRK Medlemsnr: 2256
Riktigt namn: Anders

Inläggav Knuda » 13 01 28 14:58

Tack för alla tips!

Ser fram emot resan. Går allt bra blir det Europas sydligaste punkt nästa år, sen får vi se :)

/Knuda
Defender 110 Puma -11
Användarvisningsbild
Knuda

Inläggav Knuda » 13 02 03 22:05

Vi insåg ganska snabbt att det kommer ta för mycket tid att ta hela Norge, målet är trots allt eruopas nordligaste punkt.
Vi kommer att ta de södra delarna av Norge på en annan semester.

Vägen upp till Nordkapp kommer att se ut såhär: http://goo.gl/maps/VOaHS
Vägen ner blev såhär: http://goo.gl/maps/65FTV

/Knuda
Defender 110 Puma -11
Användarvisningsbild
Knuda

Inläggav Klas » 13 02 04 18:26

Hej det är en fantastisk resa ni har framför er.
-96 var jag runt norra Norge och Norge är vackert. Men jag tycker det är lite synd att ni åker söder ut från Nordkap/Russenes, för mig var sträckan Russenes-Kirkenes det vackraste och mest fantastiska jag sett under resan. Från Kirkenes åker ni vidare till Jakobs elv och ut mot havet, det är bara en liten bit. Jakobs elv är gränsen mot Ryssland. På den tiden gick det inte att komma in i Ryssland så för min del var det så långt man kunde komma.
Det går att fri campa längst ut vid Jakobs elv, det är en fantastisk uplevelse att möta havet, fjällen, molnen och oändligheten och här har du möjlighet att göra det i enskildhet. När du sedan vänder söder ut åk då över Findland och Enare träsk för att sedan möta de Finska skogarna.
På Nordkap kommer du få knuffas med resten av Europas befolkning. Nordkap är Europas nordligaste parkering, det är dyrt och oglamoröst och inte värt resan från Russenes

Lycka till

Klas
SWES -27
Klas

SLRK Medlemsnr: 3813
Riktigt namn: KKlaslas Boethius

Inläggav skotten » 13 02 05 15:04

Hi Knudde,

I do Jontumheimen every year for some climbing and stuff for a week. I see that you are missing that area completely though. If you guys have a change of heart let me know and I can give you a billion active things to do in the area.

norway is one of the wettest places I have visited, and in the last 6 years I have had 1 week of sunshine haha... take rain clothing and take either a large tent to sit inside, or a tarp to sit under if you are going to be camping. Likewise, take plenty socks : ) Mosquitos are pretty bad in the summer as well.

Most campsites have wireless, and you can always charge your toys in the car.

Showers on campsites are never free, so take coins!. The campsite at Nordkapp is very expensive as well, so make sure you take plenty cash : )

If you go to any tourist attractions, the rule is "get there before 9:30am, or do it another day" that way you get in before the tourist busses do : ) I have climbed glaciers all by myself only to return to the carpark later and find music festival size crowds waiting to get up!.

Have a great time and dont worry about taking extra fuel over the border, just dont make it obvious...
Användarvisningsbild
skotten

SLRK Medlemsnr: 4770
Riktigt namn: Tony

Inläggav Knuda » 13 02 05 21:11

Tack för era tips, skall ta en titt på era rekommendationer :D

Blir lite nervös när jag läser "dont worry about taking extra fuel over the border, just dont make it obvious..." och undrar om jag missat något :oops:

/Knuda
Defender 110 Puma -11
Användarvisningsbild
Knuda

Inläggav skotten » 13 02 07 02:16

yeah, the norwegians wont like you taking massive amounts of fuel over to avoid paying extra over there, the diesel is a different colour from the pumps as well (more of a blue colour) so that they can see where you have paid tax... dont be thinking of taking 500kg of smör either LoL

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14062963.ab
Användarvisningsbild
skotten

SLRK Medlemsnr: 4770
Riktigt namn: Tony

Inläggav Hamnen » 13 02 21 21:36

Knuda skrev:Tack för era tips, skall ta en titt på era rekommendationer :D

Blir lite nervös när jag läser "dont worry about taking extra fuel over the border, just dont make it obvious..." och undrar om jag missat något :oops:

/Knuda

Lite nyfiken på hur Du utrustar bilen inför resan?
Hamnen

SLRK Medlemsnr: 4925
Riktigt namn: PA Gerdevåg

Inläggav Hillpinch » 13 02 23 12:00

Hej, jag kommer från Narvik, och har åkte mycket i Norge.
Hade jag valt en rutt, så hade jag åkt raka spåret till Trondheim. Jag hade stannat en stund i Tromsö och druckit Mack öl. Sedan hade jag åkt till Nordkap, trots att det är svindyra tullar däruppe. Hem hade jag åkt genom Karasjok, och faktiskt kört in till Ryssland, bara för att. Ja hem efter det är motorväg, eller Finland...
Defender OneTen -86
Användarvisningsbild
Hillpinch

SLRK Medlemsnr: 5080
Riktigt namn: Dan Hanssen

Inläggav Hillpinch » 13 02 23 12:06

Förresten, hemresan genom Sverige är inget annat än tråkigt, jag cyklade större delen av den sträckan du ritat upp år 2000. :shock:
Men Finland skulle jag nog välja idag. Måste bara köpa en Defender först ;)
Defender OneTen -86
Användarvisningsbild
Hillpinch

SLRK Medlemsnr: 5080
Riktigt namn: Dan Hanssen

Inläggav Knuda » 13 03 20 21:11

Det blev en hel del investeringar till bilen (läs nya leksaker som kostade massor med £) och en tripp som vi har inplanerat är tyvärr inte helt gratis. :shock: Det blir tyvärr att vi måste vänta med Nordkappresan.

Men vi ses på Frösön! :D

/Knuda
Defender 110 Puma -11
Användarvisningsbild
Knuda

Återvänd till Expeditioner och långresor i världen