VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

Oberoende verkstad för avlägsnande av ACE sökes

Oberoende verkstad för avlägsnande av ACE sökes

Inläggav Orchid70 » 16 04 10 19:41

Hej
Jag ska inte skriva nån speciell introduktion av mig själv - då jag och gubben kör mest Saab 900 OG =)
Däremot pillar vi en hel del med andras bilar hemma i garaget. Men garaget är litet och att ta sig an ACE:n på vännens bil är omöjligt!
Helt enkelt - jag söker alternativ till Autoropa och Dave (han har redan bytt två pipor på bilen, under sin sista tid i Hörby) för att ta ut och ersätta ACE mot en vanlig upphängning (säger man så ens - allt jag läst hittills är ju på engelska :) ).
Osäker ännu om han ens skulle vilja ta sig an att avlägsna ACE systemet.

Den här resan började med att ACE lampan började lysa med gult när han var på väg till Danmark - han fortsätter vidare efter att har läst i manualen och till slut blir han stående på motorvägen med behållaren tom på olja och skuren ACE pump.
Han låter sen bilen transporteras till hans vanliga "indy" verkstad som byter pumpen. Inget mer. Så en stund efter vännen hämtar bilen lyser varningslampan igen. Behållaren kollas och den är på väg att tömmas. Killen kör hem till Sjöbo genom att stanna vid jämna mellanrum och fyller på.
Nu tar jag kontakt med Dave och han rekommenderar byte av de två bakre rören då det droppar olja bakom höger bakhjul.
Detta gjordes dagen innan han slutade i Hörby. Tyvärr fick han inte loss locket till filtret så för att inte förstöra mer än göra nytta - lät han det gamla filtret sitta.
Bilen har inte blivit kört speciellt mycket efter detta då den inte varit besiktigad. Efter lite svetsjobb skulle vi fixa till bromsarna, serva och besiktiga bilen i veckan som gick.
Vi kör iväg till besiktningen, 35 km bort och uppe på liften upptäcker vi att det har läckt rejält från blocket på mitten, högersidan under bilen. Rakt upp på chassit och bakåt, från de två tätningarna på rören som Dave bytte. I behållaren finns lite olja kvar.
Vi köper mer olja, fyller på på vägen hem och åker iväg med vår egen bil på ett ärende ett par timmar.
När vi kommer hem, fyller vi på med olja och ska vi flytta på bilen. Av en ren tillfällighet vänder jag mig om strax efter bilen är startad och ser hur oljan pissar ut från blocket! Stänger av fort som fan och konstaterar att behållaren är tom! Och under bilen ser jag att det har sprutat ut olja från varenda rörkoppling och givarfäste mm som finns! Hela underredet droppar olja! Blocket har spytt ut allt i hela systemet på några få sekunder.
Det ska även sägas att varningslampan lös aldrig med rött innan pumpen skar. Inte heller fick vi nån gul (amber) varningslampa på väg till eller från bilbesiktningen! Om lampan lös när det stora haveriet hände vet jag inte då jag tog inte tid på mig att titta efter (hade ingen tanke på det).
Så - idag har vår vän äntligen tagit till sig det jag föreslog redan då bilen fanns i Danmark - byta ut ACE systemet mot ett vanligt.

Känner ni en verkstad som har gjort detta tidigare?
Eller finns den någon här som vill tjäna en hacka?

Har någon en idé om varför detta hände? Smuts i systemet?
Orchid70

SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: Henrietta Bruun

Re: Oberoende verkstad för avlägsnande av ACE sökes

Inläggav Edfors » 16 04 10 20:43

Har vännen V8 eller Td5 i sin Discovery 2?
·Never stop discovering, go above and beyond·
Användarvisningsbild
Edfors

Ort: På väg med LR mellan Uppland, Sörmland & Nedre Norrlands distrikt
SLRK Medlemsnr: 3165
Riktigt namn: Patrik Edfors

Inläggav Orchid70 » 16 04 11 00:03

Td5
Orchid70

SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: Henrietta Bruun

Inläggav 3100 Björn » 16 04 11 09:32

Kolla med Max Wollenberg #4997 0706-681248 Han bor i Skånelandet och kan kanske hjälpa er. :D
Arbete har alltid fascinerat mig, jag kan se på hur länge som helst.

Land Rover Discovery ES V8 Auto -97
Land Rover Discovery HSE V8 Auto -03
Land Rover Discovery S V8 Auto -99
Användarvisningsbild
3100 Björn

SLRK Medlemsnr: 3100
Riktigt namn: Björn L Carlsson

Inläggav Orchid70 » 16 04 11 20:04

Tack Björn
Har fått kontakt med Max =O)
Orchid70