VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

Östeuropa 2014?

Här kan du diskutera och läsa om expeditioner och långresor med Land Rover tema runt om i Europa och vida världen

Östeuropa 2014?

Inläggav Mats_B » 13 01 27 19:44

Hej.
Vi har suttit och kollat kartor och fått en vag ide' om att ta färjan från Stockholm till Tallin för att sedan åka ner genom östeuropa.
Länderna vi tänkte resa igenom är Estland, Lettland, Litauen, Polen, Slovakien, Ungern och Tjeckien. Eventuellt en sväng in i Ryssland eller Vitryssland.
Vi tar tacksamt emot tips och handfasta råd inför en eventuell resa.
Har ni några tips på resmål?
Tips på saker/städer/länder att undvika?
Alltså högt och lågt om en sådan resa.
Tack på förhand!
Ha en bra dag.
Mats_B med familj
Ha en bra dag.
M V H
Mats_B

--------------------------------------------------------------------------
Serie III 109 STW -72 " Monty "
Defender 110 STW -13 " Redford "
Desert Wolf Lynx , expedition trailer
Mats_B

SLRK Medlemsnr: 4836
Riktigt namn: Mats Berkler

Re: Östeuropa 2014?

Inläggav #2183 Becker » 13 01 28 01:07

Oj vart ska jag börja?? :)

Då min fru kommer från Slovakien så är vi där så ofta vi kan. Jag har kört ner två gånger, och jag har kört ett gäng med kilometer i Slovakien. Jag har bara kört i Polen och Slovakien. Plus att jag kört bil från Kosovo till Sverige....

Räkna med dubbla restiden för x-antal kilometer jämfört med Sverige, så blir du inte besviken :wink:
Räkna med att vad som helst i trafiken! ALLT kan hända, men var vaken och kör försiktigt så är det lugnt.
Vägarnas standard varierar... I Slovakien och Polen byggs det mycket. Så det blir bättre. Men på vissa ställen är det riktigt dåligt. Men det är väl endel av charmen ;)
Jag misstänker att Ni får svårt att få visum till Vitrysssland. Några elaka svenskar kastade ju ut nallebjörnar över landet ;)

Bara i Slovakien finns det massor att se och uppleva. Men det kräver att man själv vet vad man vill se och vart det ligger. Man är inte så bra på turism. Räkna inte med att saker och ting är så välorganiserat som det är här...
I Slovakien kan Ni besöka vingårdar, Tokajvin. Och detta utan att träffa andra turister.
Tatrabergen i norr, är trevligt, där kan man vandra, bo på fantastiska hotell, åka kabinbana, övernatta på 2.500 meter höjd.
Det finns div. minnesmärken från andravärldskriget, museum, pannsarvagnar, etc.
I Bardejov finns det ett fantastiskt centrum från medeltiden med ringmur, utanför stan finns ett fantastiskt spa område. I östa Slovakien finns näst största stan, Kosice, där finns ett trevligt centrum, och ett av de största zoo i europa. Det är inte så imponerande som det låter ;) Det är det tredje största zoo:t i europa, till ytan. Området är gigantiskt och ligger vackert. Men jag har besökt trevligare djurparker. Men vid djurparken kan man åka sommarrodel, och det är kul! Flygmuseet i Kosice är ok. De har till och med en atombomb!
Vill ni åka en galen tur med en "stridsvagn"? Vi ordnar det :smt003
Bratislava är en liten huvudstad som är trevlig, men inte ett måste att besöka.
Med lite kontakter kan man övernatta väldigt billigt i studenthem, som ju står tomma under sommaren när studenterna har lov. Och då hyrs de ut som vandrarhem, billiga hotell. Det kan vara ett sätt att uppleva "öst".
Det finns flera grottor att besöka. Vissa klarar alla att besöka, vissa grottor kräver "gruvklädsel" :smt003
Det finns också massor med slott!
Nästa ingen pratar engelska. Många förstår ryska. Men alla är hjälpsamma.
Berätta vad ni vill se i Slovakien så kan jag hjälpa er. Om vi är på plats när ni passerar kan vi kanske visa er runt lite.

När ni är i "närheten" så kan ni också fundera på om ni ska besöka Tjernobyl.
Budapest är en trevlig stad!
Warzawa ska vara en vacker stad.
Auswitch?

Berätta mer om era planer, och vad ni vill se.
Becker 070-633 02 20
Kontaktperson för Nedre Norrland

G4 Defender 110 -05.
Warn vinsch 9.5ti, takräcke med alu-golv, Mantec snorkel, durkplåt, skyddsgaller för fönstren bak, Goodyear Wrangler MT-däck, alla klistermärken etc.
2006 deltog bilen G4 Challenge i Bolivia
2 meter Sirio Hi-Power på taket kopplat till en Intek 490, hörs långt :)
Tidigar LR: OneTen -86 med 3.5L V8, Defender 110 -00 med 300Tdi. Hämtades i Kosovo
Användarvisningsbild
#2183 Becker
Distriktsombud

SLRK Medlemsnr: 2183
Riktigt namn: FredrikBecker

Re: Östeuropa 2014?

Inläggav Svensson » 13 02 02 14:32

Hallå!

Eftersom Ukraina kom på tal har jag ett litet inlägg.
Kolla upp gränserna lite. Själv åkte jag över mindre gränser med lång väntetid.
Ska visst finnas en med en grön linje för turister?! Antagligen den som är på Motorvägen till Kiev...

Tjernobyl är lite svårt att planera in exakt i en resa då man måste boka guide många dagar i förväg.

Till vitryssland måste man som sagt söka visa. Själv lyssnade jag på nån i ett forum att man ska kunna få ett Transit visa på gränsen som gällde i typ 2 dagar... det får man inte... Go Back! Go Poland...:)

Lycka till!
Svensson

SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: jimmy svensson

Återvänd till Expeditioner och långresor i världen