VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

Laddningslampa lyser ibland

Laddningslampa lyser ibland

Inläggav Lave » 13 04 25 20:44

Hej på er därute

Jag har ett fel som kommer och går sedan i måndags morse, på väg till jobbet så började laddningslampan lysa, jaha tänkte jag och styrde mot verkstaden, och var säker på att nu har generatorn gett upp, men efter cirka 2 mil slocknade den igen...

Sedan dess har lyser den ibland och jag tror i samband med att jag har accelerat och bilen skall återgå till "planflygt" så tänds den stund för att sedan släckas igen, det tänds inte om jag lastar på med stolsvärme eller elrutor... vilket är väl normalt förfarande ifall generatorn är på väg att ge upp?

Har mätt med förhöjd tomgång till 14,4v, är det för lite?
Om jag slår på bilen eget diagnosverktyg, när "voltage" visar 12,5v så tänds lampan och den släcks när den visar 13v eller mer

Bilen som det gäller är en Disco3 TDV6 med 14000mil på mätaren

Tar gärna emot tips och tricks på testmetoder/felsökning

Hälsningar,

/Fredrik
Lave

SLRK Medlemsnr: 5003
Riktigt namn: Fredrik Lavesson

Re: Laddningslampa lyser ibland

Inläggav Lemur » 13 04 26 23:30

Kolla att sladdarna sitter åtskruvade på generatorn. Låter som muttern på en av dem kanske sitter lite löst. //Johan
Användarvisningsbild
Lemur

SLRK Medlemsnr: 4458
Riktigt namn: Johan Gustavsson

Inläggav Edfors » 13 04 27 07:20

Inte ovanligt att generatorerna ger upp, har du några felkoder?

Här en bra guide när det blir dags byte-av-generator-pa-discovery-3-tdv6-t7322.html
·Never stop discovering, go above and beyond·
Användarvisningsbild
Edfors

Ort: På väg med LR mellan Uppland, Sörmland & Nedre Norrlands distrikt
SLRK Medlemsnr: 3165
Riktigt namn: Patrik Edfors

Inläggav Lave » 13 04 30 09:47

Nu är det konstaterat, det var generatorn som hade gett upp, den gav inte tillräckligt med ström.

Var förbi en Diesel/Bosch verkstad och de kunde inte hitta artikelnumret på generatorn, men nu är bilen hos firman jag köpte den av, det lät som jag får tillbaka den på torsdag :D

Fick en V**** XC70 som hyrbil på försäkringen, hoppas att ni inte tar illa upp men jag gillar den inte alls, kan inte beskriva det mer än att den känns konstig på vägen, den "rullar" över ojämnheter (ja jag vet vad Volvo betyder :mrgreen: ), spårar konstigt över ojämnheter. Drivlinan har ryck när man åker iväg och det känns som att hela drivpaketet sitter löst och den har bara gått 600mil :!:
Har ni samma erfarenheter av V**** :?:

/Lave
Lave

SLRK Medlemsnr: 5003
Riktigt namn: Fredrik Lavesson

Återvänd till Discovery