VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

Lägg ned distrikt Värmland!

Re: Lägg ned distrikt Värmland!

Inläggav Mats A » 16 11 17 20:53

hstd035 skrev:Känner att detta är en uppgift för styrelsen att ta på sig hur man engagerar medlemmar att tycka det är kul att åka på träff och vill hålla i träff och hitta fler personer som bildar ringarna på vattnet... Jag tror fortfarande att frågan ligger hos styrelsen att lägga en handlingsplan att hur aktiverar man medlemmar. Vart befinner sig klubben om två år ? Vilka aktiviteter planerar styrelsen som gör att åka på träff blir "hotter then hell" och roligt?

Eller så kan man som aktiv medlem skriva en motion till årsmötet. Det gjorde jag och det gick ju bra. I Roverland 2016#2 beskrivs hur man kan gå tillväga.

hstd035 skrev:Jag tycker man kan gå ut ... i tidningen, och fråga vad skulle göra att just du åker på träff. Gillar alla att sitta och skita över en stock och dricka öl över lägerelden, så får ni göra det utan mig. Men allt som gör att vi får fler medlemmar att komma är ju värt att prova. Jag tycker detta är en jätteviktig fråga som borde tas på större allvar än den gör nu

Du är välkommen att publicera dina förslag till RoverLand. Adress roverland@slrk.org
Medlem av RoverLands redaktion
Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"
Discovery 2 Td5 2000 "Voldemort" (rasad motor)
Discovery 2 Td5 2000 "Rollo"

"A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)
Användarvisningsbild
Mats A
RoverLand

SLRK Medlemsnr: 4973
Riktigt namn: Mats Abelson

Inläggav #1725 » 16 11 18 00:03

Hej
Som med allting så har man mest entusiasm i början av det man håller på med, sen "peakar" det och man minskar engagemanget och till sist är aktiviteten inte längre med på ens egna priolista. Gäller alla och oavsett aktivitet tror jag, denna livscykel påverkas av massor med faktorer hos en själv och hos de man interagerar med. Tjafs tenderar att korta tiden man håller på :shock:

Jag tror inte att det går att finna en lösning på alla problem utan mer att en märkesklubb som SLRK har en längre livscykel än flertalet av dess medlemmar. Vi tröttnar i någon mån och nya förmågor tar över - att de gör samma saker som vi gjorde fast på deras sätt innebär inte att det är dåligt....det innebär bara att vi redan gjort det och köpte t-shirten då.

Jag hade förmånen att få ta över efter Tore Eriksson som DO i Stockholm för massor med år sedan och Tore tillsammans med Tobias Björklind väckte upp Stockholm något år innan detta så där kom livskraft och energi från nya personer in. Vi förvaltade distriktets medlemmars önskningar och hade jättekul ett par år och idag när Dave är DO i STHLM så görs samma saker som innan min tid och det är fortfarande bra. Men samma som förr..... med de som uppskattar och prioriterar det.

Geograifiska faktorer är givetvis en viktig faktor för ett distrikt som Värmland så den faktorn har kanske högre vikt för medlemmarna än för de i ett "mindre" distrikt. Å andra sidan kan det mindre distriktet ha något annat som bromsar medlemmarna från att dyka upp på träffar.

Att lägga ner hjälper inte SLRK men det kan vara en väckarklocka för Värmlands medlemmar.

Fredrik
Discovery 3 TDV6 HSE, -07

Tidigare eskapader:
Defender 90 TD5, -02
Range Rover TD40 - 86,
Serie III 88 - 72,
Serie III 109 - 76,
Freelander Sport TD4, -05
Användarvisningsbild

SLRK Medlemsnr: 1725
Riktigt namn: . .

Inläggav hstd035 » 16 11 18 11:56

Jag har skrivit en massa motioner som ständigt röstas ner, för dom blir "arbete" till sittande styrelse, till årsmötet 2015 hade jag 4 eller 5 motioner inne som styrelsen avslog, styrelsen rekomenderad avslag......

2016 åkte jag på årsmötet men kände inte ens att skriva någon motion, ( hade lite förslag på olika förbättringar / tips ) men valde att inte delta på årsmötet då jag ansåg det ( privat åsikt ) vara döfött.

Så blir man motarbetad hela tiden när man försöker engagera sig, så slutar man till slut att engagera sig ! och det är då klubben dör ut och man tappar den ena eldsjälen efter den andre,

Men när man ser trådar som denna, så blixtrar man till och blir lätt irriterad, för man tycker man lagt ner tid och energi men blir motvalsad
hstd035

SLRK Medlemsnr: 4126
Riktigt namn: Mr T

Inläggav 1953 Lars Larsson » 16 11 18 13:46

Thomas,

Nu var jag inte ledamot i styrelsen vid årsmötet 2015, men den största anledningen till att motionerna inte bifölls, var att flera var skrivna på ett allmänt hållet sätt som det inte gick att fatta beslut på. Om jag inte minns fel så handlade en motion om att styrelsen skulle vara försiktig med utgifterna. Hur fattar man ett klart och tydligt beslut om det?

Nu handlade det inte bara om dina motioner. En annan motion som heller inte bifölls av årsmötet har i alla fall delvis kommit att bilda diskussionsunderlag och har lett till att Rover Land inte längre är klubbens officiella organ för kontakt med medlemmarna.

Som Mats påpekat, så finns det en mall i ett tidigare nummer av Rover Land. Använd den om det är något du vill att årsmötet ska besluta om och ange klart och tydligt hur beslutet du vill ha ska se ut. Om styrelsen sen inte är på samma linje som du är förstås ett tänkbart scenario och har inget att göra med personligt motarbetande. Årsmötet är trots avslag suveränt att "köra över" styrelsen det är, i alla fall teoretiskt, möjligt att du får som du vill.

Den övriga diskussionen om distriktet och om vem som varit nyttigast för klubben väljer jag att inte kommentera... :wink:
Användarvisningsbild
1953 Lars Larsson
Styrelsen

SLRK Medlemsnr: 1953
Riktigt namn: Lars Larsson

Inläggav hstd035 » 16 11 18 16:24

Lars: tror du fick det lite om bakfoten :)

Den motionen du pratar om handlade om att höja medlemsavgiften dels för att få till en ekonomi, där man kan både utveckla hemsidan mera, så den blir mer interaktiv, eller byta plattform helt och hållet, ( detta är inte det billigaste ) och att man kan bidra med mer till distrikten, så Do kan göra mer saker för medlemmarna, och på så vis stimulera distrikten mera

Så jo, bättre ekonomi och mer utvecklingsmöjligheter, för 400kr som jag föreslog till höjning av medlemsavgiften är inte hela världen att betala in 1 gång om året,

men huvudfrågan kvarstår ! skall man lägga ner distrikt och slå ihop dom när man märker att deltagare antalet på träffarna sjunker ?

Då kan man ju ställa sig frågan skall 10% bestämma över 90%

Kanske dags att ta tag i frågan om extern röstning igen ! för dom 10% som dyker upp på årsmötet skulle jag våda sticka ut hakan och säga att det är kanske 2 % som är nya som kommer dit resten är gamla medlemmar som alltid finns på träffarna, så teoretiskt har vi kanske 8 % som styr över resten

Jag kan tycka att det inte är direkt demokratiskt

Jag kan lägga in en motion där man ändrar stadgan att understiger deltagare antalet 30 % av medlemsantalet så skall årsmötet ogillas och kallas om, det kanske borde få fart på inbjudningarna och hur man tänker, så kanske det sprider sig som ringar på vattnet även ut till distrikten.....
hstd035

Inläggav Edfors » 16 11 18 16:55

Finns inget som hindrar att du betalar in mer till klubben, varför inte betala ett medlemskap för din partner eller kanske ett barn också. Som bonus får du då även fler exemplar av RoverLand att njuta av eller använda i medlemsvärvningen :D
·Never stop discovering, go above and beyond·
Användarvisningsbild
Edfors

Ort: På väg med LR mellan Uppland, Sörmland & Nedre Norrlands distrikt
SLRK Medlemsnr: 3165
Riktigt namn: Patrik Edfors

Inläggav Anders D » 16 11 19 13:52

hstd035 skrev:Kanske dags att ta tag i frågan om extern röstning igen ! för dom 10% som dyker upp på årsmötet skulle jag våda sticka ut hakan och säga att det är kanske 2 % som är nya som kommer dit resten är gamla medlemmar som alltid finns på träffarna, så teoretiskt har vi kanske 8 % som styr över resten

Jag kan tycka att det inte är direkt demokratiskt

Jag kan lägga in en motion där man ändrar stadgan att understiger deltagare antalet 30 % av medlemsantalet så skall årsmötet ogillas och kallas om, det kanske borde få fart på inbjudningarna och hur man tänker, så kanske det sprider sig som ringar på vattnet även ut till distrikten.....

Det är demokrati att alla får ett val mellan att deltaga i årsmötet eller avstå. Att sedan tvinga folk att delta i årsmötet skulle få mig att gå ut från klubben fortare än du hinner säga 30%
Bilen jag kör nu:
Discovery 3 HSE 2009
Freelander II HSE 2007 (körs endast när frun tillåter)
Efter hänger en:
Hobby UFe 540
Användarvisningsbild
Anders D
Moderator

SLRK Medlemsnr: 3973
Riktigt namn: Anders Dyson

Inläggav #2256-ANDERS » 16 11 19 16:40

[/quote] Det är demokrati att alla får ett val mellan att deltaga i årsmötet eller avstå. Att sedan tvinga folk att delta i årsmötet skulle få mig att gå ut från klubben fortare än du hinner säga 30%[/quote]

Håller med!
Mvh
Anders

You can go fast
I can go anywhere
#2256-ANDERS

SLRK Medlemsnr: 2256
Riktigt namn: Anders

Inläggav hstd035 » 16 11 20 12:27

men hur aktiverar vi medlemmarna då ?

För just nu pratar vi bara om man gör si eller så så går folk ur klubben,

men andra ord, om jag läser detta rätt, så faller allt tillbaka på att medlemmarna måste göra allt själva, men ingen har något förslag på hur vi aktiverar medlemmarna, så dom gör något, för ingen verkar vilja ta tag i något

Känns som ett moment 22, alla vill att någon annan gör något, men helst inte en själv, men nu sitter vi i båten att flertalet distrikt är mer eller mindre döda och det enda förslaget är att slå ihop det distrikt med andra, skulle halland delas, så lär ju jag gå ur klubben direkt utan bedövning,

mycket snack och lite verkstad, jag tror fortfarande på en stark styrelse som har riktlinjer, mål och styrning, känns mer just nu som vi seglar för fullt utan mål
hstd035

Inläggav Anders D » 16 11 20 15:36

Kan det vara så enkelt Thomas, att medlemmarna som inte deltar i träffar, SLRKs födelsekalas, Roverland 4ggr/år, hjälp i forumet när bilen krånglar eller för all del årsmötet, är nöjda med att få matrickeln och att klubben sköts enligt de stadgar som reglerar klubbens verksamhet.
Så länge motioner accepteras eller avslås av åsrmötet, fungerar den demokrati du eftersöker oavsett antalet närvarande om kallelsen till stämman skett enligt stadgarna.
Bilen jag kör nu:
Discovery 3 HSE 2009
Freelander II HSE 2007 (körs endast när frun tillåter)
Efter hänger en:
Hobby UFe 540
Användarvisningsbild
Anders D
Moderator

SLRK Medlemsnr: 3973
Riktigt namn: Anders Dyson

Inläggav Mats A » 16 11 20 23:48

hstd035 skrev:...ingen verkar vilja ta tag i något

Saxat ur höstens Forum: Jämtland: Julbord, månadsträffar på Tages. Uppland: körning på Lunda, månadsträffar på Ulva. Sto/Go: Ekebydagar, besök på industrimuseum. Inre Mälardalen: körning på Sandlycke, Ekeby. Östergötland: Månadsträffar. Värmland: julbord, körning i Kil. Väst: Västsafari, körning i Stenungssund. Småland: Körning i Vetlanda. Halland: Hösttur, körning i Hästveda.. Blekinge: Hästveda. Skåne: Fotosafari, mekträff, Hästveda.

Problemet tycks inte vara att inget ordnas utan något annat.

hstd035 skrev:...alla vill att någon annan gör något... jag tror fortfarande på en stark styrelse som har riktlinjer, mål och styrning

Å ena sidan klagar du över att alla vill att någon annan gör något, å andra sidan gör du detsamma när du pekar på styrelsen. För att travestera Kennedy vill jag uppmana dig att "fråga inte vad SLRK kan göra för dig, utan vad du kan göra för SLRK". Och får du inget gensvar hos medlemmarna, ja då får du komma med andra ideer.

Och snälla Thomas, var uppmärksam på att den här tråden inte är publicerad i Medlemsforum utan i Värmlands distriktsforum. Detta med ett lågt deltagande i Värmland tänker jag inte tillåtas övergå till att bli kritik mot styrelsen. Sådan ska framställas på årsmötet eller direkt till styrelsen. Aktiviteter i Värmland är en angelägenhet för värmlänningar (och kanske för granndistrikten).

"A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)
Användarvisningsbild
Mats A
RoverLand

Inläggav hstd035 » 16 11 21 21:45

bättre att flytta tråden till medlem sidan ! då den är aktuell även för andra distrikt
hstd035

Inläggav Mats A » 16 11 22 06:13

Användarvisningsbild
Mats A
RoverLand

Föregående

Återvänd till Distrikt Värmland