VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

Polen, Slovakien, Ukraina, tips önskas

Här kan du diskutera och läsa om expeditioner och långresor med Land Rover tema runt om i Europa och vida världen

Polen, Slovakien, Ukraina, tips önskas

Inläggav StefanA » 17 02 04 22:31

Hej!

Har lite planer på nästa tripp och tänkte fråga om någon har tips på roliga vägar och kul saker att se (gärna fina vyer, små byar, gamla övergivna byggnader m.m.). Jag kommer nog åka ensam bil (serie 3 eller kanske mc, men det vågar jag nog inte nämna här :) ) så några större offroad-äventyr får jag nog hålla mig ifrån...

En preliminär plan är att åka genom Polen ner till Tatrabergen vid gränsen till Slovakien, sen följa bergen in i Ukraina. Sen vidare till Kiev och sen tillbaka till Polen och färjan hem.

En liten fundering är hur polisen funkar i Ukraina nu för tiden, är det stor risk att bli stoppad för att dom vill ha mutor?

Nästa fundering är kartor. Garminkartorna för min gps som går att köpa verkar bara täcka storstadsregioner i ukraina... Kanske får köra riktiga papperskartor? :) (har redan en kompass hängande i backspegeln istället för doftgran)
Användarvisningsbild
StefanA

SLRK Medlemsnr: 4837
Riktigt namn: StefanAndersson

Re: Polen, Slovakien, Ukraina, tips önskas

Inläggav #2183 Becker » 17 02 06 00:41

Min fru är ifrån Slovakien, och jag har kört ner dit genom Polen med Defender vid två tillfällen, och också turistat i Slovakien, inklusive Tatrabergen. Dock har jag inte varit i Ukraina. Men jag kompisar som har varit där. Åker du till Kiev så är Tjernobyl ett måste.
Det finns mycket att se i Slovakien, dock inte alltid så lätt att hitta kanske :wink: Hur länge räknar du med att vara borta?
Becker 070-633 02 20
Kontaktperson för Nedre Norrland

G4 Defender 110 -05.
Warn vinsch 9.5ti, takräcke med alu-golv, Mantec snorkel, durkplåt, skyddsgaller för fönstren bak, Goodyear Wrangler MT-däck, alla klistermärken etc.
2006 deltog bilen G4 Challenge i Bolivia
2 meter Sirio Hi-Power på taket kopplat till en Intek 490, hörs långt :)
Tidigar LR: OneTen -86 med 3.5L V8, Defender 110 -00 med 300Tdi. Hämtades i Kosovo
Användarvisningsbild
#2183 Becker
Distriktsombud

SLRK Medlemsnr: 2183
Riktigt namn: FredrikBecker

Re: Polen, Slovakien, Ukraina, tips önskas

Inläggav StefanA » 17 02 09 19:08

Planen är att vara borta 2v, men jag kan nog justera lite om det visar sig att det blir ont om tid.

Finns det mycket småvägar i tatrabergen? Hade varit kul om man kan följa bergen österut på mindre vägar!
Användarvisningsbild
StefanA

SLRK Medlemsnr: 4837
Riktigt namn: StefanAndersson

Återvänd till Expeditioner och långresor i världen