VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

Hjälp med elhissar + winsch

Hjälp med elhissar + winsch

Inläggav George Holmer » 08 06 23 22:09

Hej,

Min RRC 1991 har el allt och alla motorer fungerar som de ska men trots det vill inget sig. Värst är ju elhissarna så man kan öppna fönstren. Jag har kollat alla säkringar som jag kan hitta och byt det enda relä som jag kan se men vet ni om elhissarna är kopplade på samma krets som stolarna och speglarna för i så fall lutar jag åt den förbannade datorn för minnesfunktionen.

Nåon som haft detta problem?

Dessutom, är det så att man inte får montera winsch på en pb-reggad bil?

George
George Holmer

Inläggav Edfors » 08 06 23 23:42

Du får montera winch på PB, men inget får sticka ut, montera den under kofångaren och lite försänkt brukar gå bra, men det finns inga garantier, men en dolt montage är ok.
·Never stop discovering, go above and beyond·
Användarvisningsbild
Edfors

Ort: På väg med LR mellan Uppland, Sörmland & Nedre Norrlands distrikt
SLRK Medlemsnr: 3165
Riktigt namn: Patrik Edfors

Inläggav #1482 Tobias » 08 06 24 08:36

Nyare RRC, dit kanske en 91:a räknas, har en sorts inlödd säkring på kabelstammen mellan batteri och torpedvägg. Kallas fusible link i handboken.
Kolla efter den och byt lämpligen ut arrangemanget till jumbosäkringar i 30-80A-intervallet.

Vad gäller vinschmontage så är det inga bekymmer så länge det inte är helbil, vilket en 91:a inte är. Regbesiktning där de väger o mäter och kollar efter uppenbart livsfarliga grejer.
Kom en regel om minst radie 5 eller så på alla delar, men den gäller inte retroaktivt, så för dig gäller bara att göra så mjukt som rimligen går. Har du en plåt 4mm så blir den ju rundad radie 2 och det är ok. Dock inga vassa hörn utan runda så mycket som det går, inom rimlighetens gräns.

Ett tips är att ta kontakt med besiktingsingenjören på stationen du tänk använda innan du börjar bygga, det uppfattas oftast som seriöst.

Edfors har i detta fallet inte riktigt rätt...

T
Användarvisningsbild
#1482 Tobias

SLRK Medlemsnr: 1482
Riktigt namn: Tobias Björklind

Inläggav Edfors » 08 06 24 10:28

OK, sorry jag var inne på helbilsgodkänd, det är väl 98- och framåt eller nåt sånt. Helbilsgodkända fordon har kod T14A i reg beviset.
Användarvisningsbild
Edfors

Inläggav Fredrik T » 08 06 24 15:24

jag ska rätta både Edfors och Tobias i reglerna.

Det är inte så enkelt och få det godkänt på en PB oavsett om den är helfordonsgodkänd eller inte. Man måste ta hänsyn till krockzoner på en PB som en lastbil inte har. Jag har skrivit om detta innan och alla tillbehör måste vara godkända på en PB när det gäller krocksäkerhet/deformations egenskaper.

Vinchen, monteringsplattor monteringen på bilen osv ska klara kraven.

Sen om man har tur och får igenom det i verkligheten är ju en annan sak.
Fredrik T

SLRK Medlemsnr: 3651
Riktigt namn: Fredrik Tolebjer

Inläggav Mattias L » 08 06 24 17:31

Vad händer vid en ev. flygande besiktning/poliskontroll om man nu vid besiktning skulle skruva av t.ex sin winchkofångare och sen sätter dit den igen? Böter och ombesiktning eller?
Mattias Lefrell
Tidigare eskapader:
Defender 90 "Mysan"
RRC "Tod"
Användarvisningsbild
Mattias L

SLRK Medlemsnr: 4446
Riktigt namn: Mattias Lefrell

Inläggav Fredrik T » 08 06 24 18:38

Mattias L skrev:Vad händer vid en ev. flygande besiktning/poliskontroll om man nu vid besiktning skulle skruva av t.ex sin winchkofångare och sen sätter dit den igen? Böter och ombesiktning eller?

Ombesiktning ev föreläggande om en registrering.
Fredrik T

Inläggav #1482 Tobias » 08 06 24 20:43

Fredrik, när ändrades reglerna?
T
Användarvisningsbild
#1482 Tobias

Inläggav Fredrik T » 08 06 24 22:20

Det är inga regler som har ändrats. Det gäller sen tidigare.
Fredrik T

Inläggav Edfors » 08 06 24 22:25

Vid min senaste besiktning så frågade jag hur jag skulle göra med ett vinsch montage för att få det godkänt. Svaret var att om du har vinchen dolt monterad och inga utstickade delar så kommer det bli godkänt.

Men som sagt, det kan vara lite olika tolkning av reglerna från person till person, jag har iaf funderingar på att montera en och ha vajer och krok att komma ut i luftgallret i underkanten av kofångaren på D2an, har sett så på andra PB registrerade och med en vänlig tolkning bör det fungera. Min bil är helbilsgodkänd.
Användarvisningsbild
Edfors

Inläggav #1482 Tobias » 08 06 25 21:45

Är du säker på att du talar om icke-helbilsgodkända PB, Fredrik?
Jag hanterade 1985 LLB och 1989 PB likadant, dvs pratade inna med stationschefen i tokstan, hem o svetsa och sen dit och mäta, väga och besiktat.
Enda skillnaden var att anders (Eller) varnade för min radie 5 osv, men det visade sig bara gälla nyare bilar och inte retroaktivt.
har även efter detta ringt tekiska upplysningen på SBP och frågat om snöplogsfästen mm på PB-reggad disco, men det blev ingen affär där så det har jag inte utrett, men killen på tekniska antydde inga bekymmer vad avsåg PB, dock med utlandsgodkända montage, så ett demontage för importregbes och sen montera på plogfäste och regbesikta fär det var det vi pratade om då.
Ett plogfäste borde sticka ut mer ön en vinsch.

Utstickande saker som "inte behövs" är inte OK, men om jag behöver en vinsch på bilen, eller plog, eller ngt annat så verkar det var en annan sak.
Rätt?

T
Användarvisningsbild
#1482 Tobias

Inläggav Fredrik T » 08 06 25 22:56

#1482 Tobias skrev:Är du säker på att du talar om icke-helbilsgodkända PB, Fredrik?
Jag hanterade 1985 LLB och 1989 PB likadant, dvs pratade inna med stationschefen i tokstan, hem o svetsa och sen dit och mäta, väga och besiktat.
Enda skillnaden var att anders (Eller) varnade för min radie 5 osv, men det visade sig bara gälla nyare bilar och inte retroaktivt.
har även efter detta ringt tekiska upplysningen på SBP och frågat om snöplogsfästen mm på PB-reggad disco, men det blev ingen affär där så det har jag inte utrett, men killen på tekniska antydde inga bekymmer vad avsåg PB, dock med utlandsgodkända montage, så ett demontage för importregbes och sen montera på plogfäste och regbesikta fär det var det vi pratade om då.
Ett plogfäste borde sticka ut mer ön en vinsch.

Utstickande saker som "inte behövs" är inte OK, men om jag behöver en vinsch på bilen, eller plog, eller ngt annat så verkar det var en annan sak.
Rätt?

T

Jag är säker. Det var någon som ställde samma fråga för några månader sedan angående winch på en PB reggad Disco. Då frågade jag "gubbarna" på jobbet vad det är som gäller. Oftast tolkar man saker på ett sätt som man vill att det ska vara och inte vad det är som gäller. Man kan ju få det svaret på sin fråga som man vill ha, beroende på hur man ställer frågan.

Gällande utstickande detaljer så skiljer det bara på om man har med det i regbeviset eller inte.

Regler är en sak och hur det tillämpas i verkligheten är en annan.
Fredrik T

Inläggav #1784 Thomas » 08 06 25 23:53

För ett halvår sedan ringde jag bilprovningens tekniska och frågade ang vinchmontage på Discon, uppgav regnummer och förklarade vad jag tänkte göra (vinch och hemslöjdat fäste och kofångare). Det fanns inga direkta hinder för ett sådant montage enligt personen där, eftersom Discon inte var helbilsgodkänd (95'a), men att utstickande vassa delar var något att undvika.

Konstigt att de inte nämnde något av det Fredrik tar upp om att jag borde ha krockintyg på grejerna och deras deformationsegenskaper?

Jag tänkte ta regbes i samband med ordinarie kontrollbes, så det är inte gjort än, får väl se hur det faller ut, men det är sannolikt mer slump/tur än hur reglerna faktiskt är om det blir godkänt eller inte?
Är ju inte hela världen att byta till original en ggr per år (sex skruvar och några sladdar) men om man nu inhämtar råd från godkännande instans först och sedan följt de regler som ges så borde ju saken vara biff tycker man :roll:

Jag håller nog Tobias metod som bra, prata med chefen på stationen du tänker regbesikta hos och försök förankra ditt projekt där innan du genomför det.
Användarvisningsbild
#1784 Thomas

SLRK Medlemsnr: 1784
Riktigt namn: Thomas Björklin

Återvänd till Range Rover