VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

Sidenvägen 2013

Här kan du diskutera och läsa om expeditioner och långresor med Land Rover tema runt om i Europa och vida världen

Sidenvägen 2013

Inläggav Skalman » 12 01 07 00:53

Sommaren 2013 planerar vi att köra "Sidenvägen".

Vilken väg vi kommer ta är inte klart, men det finns tre huvudalternativ som vi ser det (ingen prioriteringsordning):

1) Riga- Moskva - Samara - Oralsk (Kz) - Aralsk - Almaty - Urumqi (Ch) -Turpan - Lanzhou - Chnegdu - Wuhan - Beijing - Xi'an - Dunhuang - Kashgar - Tashkent - Samarkand - Bukhara - Merv - Hamadan - Täbriz - Istanbul -- hem

2) Riga- Moskva - Samara - Oralsk (Kz) - Aralsk - Almaty - Urumqi (Ch) -Turpan - Lanzhou - Chnegdu - Wuhan - Beijing - Xi'an - Dunhuang - Urumqi - Almaty - Aralsk - Oralsk - Samara - Moskva - Riga

3) Båt Gbg - Shanghai alt S Korea och sedan färja till Weihai alt Quingdao - Beijing - Xi'an - Chengdu - Lanzhou - Turpan - Urumqi - Kashgar - Tashkent - Samarkand - Bukhara - Merv - Hamadan - Täbriz - Istanbul -- hem

Vi siktar på 3-4 månader, mest troligt är 1 juni till 31 augusti +/- ca en vecka. Erfarenheten från förra gången vi körde är att det tar ganska lång tid att ordna med alla papper för att få tillstånden att köra i Kina klara, men det går :D!! Så länge man är inne i Kina behöver man ha en guide i bilen (men det räcker med en för flera bilar, så man kan dela på kostnaden - när vi körde -06 gick det loss på 4300USD, så det kan vara lite nice att dela på flera). I övrigt (t/r kinesiska gränsen om man tar landvägen) skulle man kunna vara fri i manövern även om det är roligt om det är flera som håller ihop (safety by numbers om inte annat). Totalt, om vi skulle göra resan själva, räknar vi med att det skulle gå på omkring 150kkr (två vuxna och två barn). Skulle vi vara flera kan vi dela på kostander för exempelvis tillstånd och guide i Kina, ev. skeppning, mm. och då reducera kostnaderna avcevärt.

Vad gäller bil så funkar det egentligen med vilken som helst bara den funkar (skulle lätt kunna sätta mig i en hundkoja och köra oavsett vilken av rutterna det skulle bli, men då ryms inte mina tre blondiner :wink: , vägmässig är det helt ok). Vi körde och kör ju en LR Def 110, men det är egentligen overkill - fast det ger ju en bra image av äventyr 8) . Vi har precis kommit igång med tankearbete - då vi ganska nyss insåg att föräldraledigheten snart inte går att ta ut längre - så vi har inte kommit så långt i planeringen, mer än "att".

Som säkert en del redan sett så har diskussionen redan pågått en stund under rubriken Kazakstan 2012, men jag tänkte att det kan vara bra att starta en egen tråd, eftersom jag anar att detta kan börja ta fart ordentligt :D !

Så till "uppropet" som vi diskuterade i den andra tråden. Hur många fler är på?!
Den är grön och innehåller en hel massa spännande saker... "utom lokomotiv och atlantångare"
Användarvisningsbild
Skalman

SLRK Medlemsnr: 3683
Riktigt namn: Anders

Re: Sidenvägen 2013

Inläggav Skalman » 12 01 07 01:15

För att fortsätta lite från den andra tråden...

Jag skulle tycka att det vore kanon om vi fortsätter diskussionen om skeppning, rutter, mm. - som jag skriver i den andra tråden så har vi bara väldigt lösa planer ännu så länge och det skulle vara grymt roligt att vara flera. Skeppning tror jag definitivt är ett bra alternativ för att vinna tid - tror dessutom att det går på ett ut kostnadsmässigt gentemot att köra t/r. Vår erfarenhet av att skeppa hem var att halva kostnaden bestod i admavgifter, mm. och den andra halvan av själva frakten (tot. kostade det 32kkr). Raterna till Asien är ju väsentligt lägre än åt andra hållet och att använda WWL skulle kanske funka (men då är det S Korea som gäller om jag har rätt för mig) alt ex Eukor med lastning i Wallham och lossning i Shanghai eller Tianjin - är vi ett sällskap så kanske vi dessutom skulle kunna få någon form av "spons" i form av admkostnader, frakten i sig, el dyl. Det är definitivt en framkomlig väg.
Den är grön och innehåller en hel massa spännande saker... "utom lokomotiv och atlantångare"
Användarvisningsbild
Skalman

Inläggav Klas » 12 01 07 19:50

Låter toppen bra jag är med.
2013 perfekt för mig. Från nu har jag nio månader, en graviditet, till pension. Det syns med stor bula framåt.
Vägen dit OK för mig bara jag får se Aralsjön på ditvägen. Kina är ok för mig men efter som jag har gott om tid tror jag att jag vill svänga vänster därefter, ner över Nepal och Indien. Var i Indien för ett par år sedan men nu vill jag se Indiens landsbygd från bil.
2013 har det lugnat sig med politiken i Pakistan, Iran kan man få transitvisa för bil. Blir ett jävla körande. Turkiet, Grekland och båta till Italien.
6-8 månader behöver man nog.
Jag har två regler när jag reser; gott om tid och försöka att aldrig kör längre än 20 mil om dagen med en ledig dag i veckan. Otroligt svårt att hålla. Gott om tid är viktigt, varför jäkta genom Kina, problemet är att jag längtar hem efter 2 ½ månad.

Jag tycker inte om stora städer och badstränder. Jag tycker om små marknader i små städer på landsbygden i landet Långtborta.

Jag är med och har nytt pass

Klas
SWES -27
Klas

SLRK Medlemsnr: 3813
Riktigt namn: KKlaslas Boethius

Inläggav DieselDavid » 12 01 15 23:18

Vi gillar oxå 20 mil/dag och gott om tid
www.swedenafrica.blogspot.com
DieselDavid

Inläggav JHolmgren » 12 06 06 23:35

Hej
Vi är också inne på sidenvägen 2013. Dock hade vi tänkt åka i maj då sommarhettan känns lite jobbig. Vi hade 35 grader i Tblisi förra året och det är sådär kul när AC:n inte samarbetar.
Anders, du har ju kört den vägen innan, valde du sommaren av väder-skäl eller praktiska skäl för att passa med skolan?
Användarvisningsbild
JHolmgren

SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: Johan Holmgren

Inläggav Skalman » 12 06 24 23:27

Kul att se att några är på i alla fall! Tyvärr har vi inte hunnit med så himmla mycket planerande för vår del under våren som vi hoppats.
Funderar lite på några praktikaliteter, dels avstånd som skulle behöva avverkas per dag och jag tror att det skulle behövas några fler än 20mil/dag med utgångspunkt i tre månaders resa om man skall köra t/r. Några längre hopp då och då skulle lösa den saken även om det inte är vidare roligt. Skeppar man bilarna och kör enkel väg så går det bättre med 20 mil/dag, vilket jag definitivt också föredrar.
När vi körde förra gången la vi resan så att det skulle passa in med en massa andra saker, men framför allt att vi inte skulle drabbas av höst i Sibirien. Tyvärr fick vi vara med om en ganska tidig höst i alla fall, men vi klarade det värsta i alla fall även om vi fick snö i norra Mongoliet. Nu skall vi iofs inte ta oss fram på så nordliga breddgrader, men för vår del är vi numera bundna av skolan, så för vår del är vi hänvisade till juni-augusti... och det blir skitvarmt... så det blir till att se över ACn ordentligt denna gången. Innan vi kom till hösten i Sibirien så var det högsommmar med värmerekord i både västra Ryssland och Kazakhstan och då var en hackande AC ingen hit - så jag är helt med på vad du menar Johan :-). Ur det perspektivet vore det nog ganska bra att skeppa till exempelvis Shanghai och sedan köra därifrån hem, då kan man ju lägga delar av rutten i höglanden för att slippa den värsta värmen och allt eftersom man kommer västvart så har ju också sommaren börjat vända.
Användarvisningsbild
Skalman

Inläggav JHolmgren » 12 07 01 20:24

Jo skeppa bilen en av vägarna är definitivt planen. Jag är lite skeptisk till att skeppa dit den då man inte kan mickla in i sista sekund och proviantera som man vill. Sen finns ju alltid risken att den "kommer bort" och hela resan går om intet.
Men hela maj är du/ni fast i skolan då? Så avfärd tidigast förste juni?
Användarvisningsbild
JHolmgren

Inläggav Klas » 12 07 11 20:10

Hej jag är tveksam att båta bilen till ett land som har svår byråkrati eller tjänstemän som vill ha extra fickpengar för att det ska hända saker. Att lämna över makten över bilen till dessa tjänstemän är riskabelt och kan innebära veckor av väntan på bilen. Den tiden har man oftast inte. Jag har gjort det en gång och jag gör inte om det om det går att undvika.
Att transportera bilen hem till Göteborg eller Amsterdam är en helt annan sak, både billigare och säkrare.

Iof så har jag tänkt bila tillbaks så för mig är det inte något alternativ att skeppa till Kina. Vilken väg hem låter jag vara en öppen fråga det beror på hur långt året är gånget.

Klas
SWES -27
Klas

Inläggav Skalman » 13 02 01 19:25

Tyvärr har vi blivit tvungna att ge upp planerna på en längre resa till sommaren efter en mycket ansträngande sommar, som blev höst och nu vinter. Vi har hållit planerna vid liv, men inte hunnit engagera oss på det sätt som vi hoppats och så i fredags för en vecka sedan kom "dödsstöten"... vår 110 kanade av vägen och idag kom beskedet att det inte värt att reparera bilen enligt försäkringsbolaget :cry: :cry: :cry:
Användarvisningsbild
Skalman

Inläggav Klas » 13 02 01 19:42

Vilken otur med bilen, hoppas det inte blev några personskador. Det hade varit trevligt att åka till Kina tillsammans men det får bli någon annan gång. Även för mig har det blivit annat.
I mitten av maj åker jag och bilen till Canada för att utförska Amerika

hlsn Klas
SWES -27
Klas

Inläggav Svensson » 13 02 02 14:33

Finns fler bilar ! :)
Svensson

Riktigt namn: jimmy svensson

Inläggav Skalman » 13 02 02 15:45

Absolut Jimmy! Helt klart är det så, måste bara mäkta (och hinna) med att modda en "ny" innan sommaren om vi skulle hålla fast vid planerna och det ryms liksom inte i schemat just nu :-(
Användarvisningsbild
Skalman

Inläggav JHolmgren » 13 03 04 22:23

Nej! Är det därför jag inte ser den på parkeringen längre. Skandal!
Hoppas ingen blev skadad i alla fall.
Vi kommer fara österöver i maj. Dock ej till Kina som planerat utan nöjer oss med Mongoliet.
Snart klar med färdvägen...
Användarvisningsbild
JHolmgren

Inläggav Skalman » 13 03 04 22:59

Nice!! Nu blev jag lite avis - milt sagt... Hojta till om ni vill låna kartor och annat underlag, vi har ju en del sedan vår förra resa. Bland annat har jag för mig att vi har sattelitbilder över hela området och ryska grönsaksblad (militära) som täcker stora delar av Ryssland och Mongoliet.
Min fru, som körde och var ensam i bilen, klarade sig bra - bortsett ifrån chocken som satt i ett tag. Tyvärr ville försäkringsbolaget inte bekosta reparationerna så efter en del förhandlande gick jag med på att bilen skulle lösas in...
Ha det,

anders
Användarvisningsbild
Skalman

Inläggav JHolmgren » 13 06 13 11:34

Hallå
Ber om ursäkt för min bristande kommunikation. Vi är iväg nu och är hemma igen runt den 7 juli.
Kolla min reskamrats blogg, http://www.swedishdiscovery.com, för mer info.
Vi kan väl ta en öl i sommar och fundera på vart nästa resa bär?
Frid
/Johan
Användarvisningsbild
JHolmgren

Nästa

Återvänd till Expeditioner och långresor i världen