VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

spanien och vita LR

Här kan du diskutera och läsa om expeditioner och långresor med Land Rover tema runt om i Europa och vida världen

spanien och vita LR

Inläggav graul » 14 04 28 22:14

Hemma igen efter en lyckad rundresa Normandie-Bretagne-Baskien-Pyrenéerna-Andorra-Costa Brava-Dordognydalen och hem igen. Det blev 700 mil. Några funderingar: hur kommer det sig att just vita LR def är så vanliga i Spanien? I övriga Europa är det ju mest grönt och svart som gäller. En annan fundering: I Andorra är det extremt tätt mellan bilhandlarna. Vem köper alla dessa bilar? Är det skattemässigt fördelaktigt och varför är det i så fall inte fler som importerar bil därifrån?
Mvh Ulf
graul

SLRK Medlemsnr: 4991
Riktigt namn: UlfGrahnat

Re: spanien och vita LR

Inläggav Bjrn » 14 04 28 22:22

Har du suttit i en svart bil eller mörk grön bil på sommaren.....då vet du varför man har vita därnere :wink:

Själv har jag blivit kokad många gånger och alltid önskat mig en vit bil, men när det är dags att köpa så har jag glömt det...... :roll: :oops:

När det gäller Andorra har jag ingen aning, möjligen att avståndet avskräcker.
Användarvisningsbild
Bjrn

SLRK Medlemsnr: 5206
Riktigt namn: Björnsmith

Inläggav Shogo » 14 04 29 07:43

Det är inte så att det är massa enhetsbeställda vagnar som sålts ut och kommit ut i trafik ?

Vill minnas det var en "batch" med typ 100 bilar som såldes rätt nyligen. Alla 2.5na, alla vita. Minnstänker det inte var en engångsföretelse ?
Shogo

SLRK Medlemsnr: 4956
Riktigt namn: Per

Inläggav karlmark » 14 04 29 08:54

Samma sak om man kollar salusidorna där nerifrån, mycket vitt i alla former och storlekar, så det ligger nog mycket i hur snabbt man når "kokpunkten" i en mörk bil ?
jag-och-min-pumba-t17544.html

http://www.karlmarks.se

På uppfarten en Defender DCPU -04
I garaget en Harley Davidson Road King Custom 2004 med tillhörande
PAV (Skoglund edition) 41 (enhjulig släp !)
Användarvisningsbild
karlmark

SLRK Medlemsnr: 5223
Riktigt namn: Ingemar Karlmark

Inläggav #618 Klas » 14 04 29 09:49

I Spanien köps det en mängd vita Defenders till olika myndigheter typ Jordbruk/skogsvård mm.
Har även sett Brandbilar stripade/folierade till rött men i grunden vita.
De hamnar ju även här i Sverige ibland, går tydligen att köpa loss till rimlig peng därnere. Många är riktigt fina men de är oftast snålt specade från fabrik.
#618 Klas

If something should move but doesent-use WD40.
If something shouldent move but does-use Duct tape.
(discussion with LR engineer in Ethiopa) sandlover.org
Användarvisningsbild
#618 Klas

SLRK Medlemsnr: 618
Riktigt namn: Klas Åberg

Inläggav mickycat » 16 05 11 18:25

Hei.

Når det gjelder Andorra, de betaler kun 5% moms, men det er greit å kjøpe tilbehør til bilen der.
Som dekk og andre deler du kan montere på bilen før du kjøre hem.
Det er grense med tull kontroll, både på den Franske og den Spanske siden. Men hvis du kjøper et kjøretøy må det fortolles når du kommer hem og det kan bli dyrt.

Mvh
mickycat

SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: Mikkel Øvregaa

Återvänd till Expeditioner och långresor i världen