VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

Fjärrstyra Webasto?

Fjärrstyra Webasto?

Inläggav Robin » 14 07 03 05:38

Köpte nyss en Freelander 2 TD4 -08 och upptäckte att det sitter en dieselvärmare någonstans under huven. Har sökt runt en del på nätet men inte funnit något bra svar på hur man kan fjärrstyra dieselvärmaren.
Är det någon här som monterat Telestart-kit och vet vilka komponenter jag behöver köpa eller måste jag beställa allt hos en Land Rover ÅF? Har sett att det finns en hel del kit till andra bilmärken till rätt överkomliga priser men jag vet ju inte om dom passar :/
Robin

SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: Robin Sjöstrand

Re: Fjärrstyra Webasto?

Inläggav KKG » 14 07 09 11:49

Känns ju enklast att kolla med nån som säljer webasto. Finns en del trådar om det här på forumet. Vet inte var du håller till, men i stockholm är El och diesel i Bandhagen rätt kunniga.

lycka till :smt006
Användarvisningsbild
KKG

SLRK Medlemsnr: 4756
Riktigt namn: Jonas Nordquist

Inläggav Robin » 14 07 11 19:51

KKG skrev:Känns ju enklast att kolla med nån som säljer webasto. Finns en del trådar om det här på forumet. Vet inte var du håller till, men i stockholm är El och diesel i Bandhagen rätt kunniga.

lycka till :smt006

Drog iväg ett mail till Webasto men enligt dom så har dom inget som funkar men det ska finnas grejer från tredje part som funkar. Men efter lite sökande så köpte jag till slut en T91 fjärrsats till en Skoda, har inte fått grejerna än så jag vet inte om det funkar och med en utetemp på runt 30 grader så vet jag inte om webaston hade startat ändå :)
Robin

Riktigt namn: Robin Sjöstrand

Inläggav hynbon » 14 12 25 17:58

Hej Robin, hur gick det, fick du det att fungera?
hynbon

Riktigt namn: Niclas Nilsson

Inläggav hill » 14 12 26 12:03

Om Webaston är orginalmonterad av Land Rover så lär det inte fungera då Land Rover har ett eget programerat styrdon
bara för att man ska vara tvungen att köpa orginal delar.
Har samma problem med min L 322 fanns att köpa pirat förut till den men det är stoppat nu.
Har inte kollat med priser hos Hedin men satser till andra bilmärken brukar ligga mellan 7-10000 kr komplett.
Morgan Hill
RR MK III TD6
Användarvisningsbild
hill

SLRK Medlemsnr: 4059
Riktigt namn: Morgan Hill

Inläggav Fredrik T » 14 12 30 20:52

Vilken webasto sitter det i FL och RR? är det w-bus styrt som i D3 så finns controll 1533 och även sms styrning till bra pris.
Defender 110 Td5 på lagning
Range Rover P38 DSE såld
Rattar runt i en Discovery 3

Audi A4 2.8 Quattro
Honda CBR 1000 RR
Fredrik T

SLRK Medlemsnr: 3651
Riktigt namn: Fredrik Tolebjer

Inläggav NioElva » 14 12 31 00:38

Problemet är inte att få igång Webaston. Man måste också få igång klimatanläggningen i bilen för att få ut värmen i kupén.
Bells Auto Services i England har kit för att kunna starta webaston.
Mvh
Stefan

Land Rover Serie Stw "Apambulansen"
Land Rover Defender 110 "Pumba"
Användarvisningsbild
NioElva

SLRK Medlemsnr: 1961
Riktigt namn: Stefan Lundin

Inläggav Fredrik T » 14 12 31 12:23

Finns att köpa på danhag.de med för att få värme i cupen.
Defender 110 Td5 på lagning
Range Rover P38 DSE såld
Rattar runt i en Discovery 3

Audi A4 2.8 Quattro
Honda CBR 1000 RR
Fredrik T

SLRK Medlemsnr: 3651
Riktigt namn: Fredrik Tolebjer

Inläggav chainsaw » 15 12 04 15:55

Har äntligen fått igång Webaston i min Defender-04. Funkar ju fantastiskt bra - instant heat!
Tänkte få igång en GSM-fjärrstart också och tänkte lösa det genom en GSM-modul som tänder värmaren via tiduret. Det finns ju beskrivet lite här och där på olika forum för LR. Om jag fattar det hela rätt så skall tiduret bara få en startpuls och inte konstant spänning. Startpulsen simulerar ju då själva knapptryckningen för direktstart av värmaren.

På eBay finns det rimligt billiga GSM-moduler från Kina med ett relä men reläet skall ju bara ge en kort startpuls och inte slå till eller från (NO/NC). Jag hittade då följande funktion i SMS-moden:

"T-command inching the relay state" Sedan kan man ställa "inching-time" till någon eller några sekunder.

Så min fråga är om "inching" är samma som att reläet ger en puls?

Bild

/Martin
Användarvisningsbild
chainsaw

SLRK Medlemsnr: 5102
Riktigt namn: Martin Göth

Inläggav #5161 » 15 12 04 18:29

Jag lämnar inga garantier men inching kan väl fritt översättas i detta fall med "knuffa igång" Jag har sett det i samband med motor styrningar och då handlar det om korta startpulser så... ja! Jag skulle säga att det är så. Finns det inget datablad till "prylen"?

Skickat från min SM-P605 via Tapatalk
Edit. Nu fick jag upp bilden du bifogat. Är nu säker på att funktionen är som du tror dvs en kod för på en för av och en för puls där du kan ställa pulstid
Everything should be made as simple as possible, but not simpler
Användarvisningsbild

SLRK Medlemsnr: 5161
Riktigt namn: Thomas Mårtensson

Inläggav edkila » 15 12 04 19:27

Sök på detta. http://gsm-start.se/ har två går mycket bra. :smt006
edkila

SLRK Medlemsnr: 4873
Riktigt namn: Kjell Aronsson

Fjärrstyra Webasto?

Inläggav chainsaw » 15 12 04 23:58

Tack för svaren. Jag har fått positiva indikationer från fler håll. Kanske värt att pröva. Ovanstående är ju lovande men nu har jag Windows phone och då faller den bort. Kina-modulen ligger på £20 ink frakt så det kan ju vara kul att prova.

/Martin
Användarvisningsbild
chainsaw

Inläggav chainsaw » 15 12 05 11:20

Hittade en GSM-modul med tydlig funktion för ställbar tid på eBay för 300 spänn från Kina. Skall bli kul att testa. Återkommer med resultat.

/Martin
Användarvisningsbild
chainsaw

Inläggav chainsaw » 16 01 07 10:01

Så, nu har jag testat lite! Funkar!
(Än så länge har jag bara "ful-kopplat" in reläet på tidurets anslutning, det vill säga tryckt in kabeländarna från reläet i tidurets kontaktstycke...)

Förutsättningarna är en Defender Td5 -04 med en Webasto Top C. Själva Webasto-installationen beskrivs inte vidare men jag köpte den här: http://carheaters.eu/ Förbannat prisvärt för helt nya prylar.
Jag hittade ett GSM-styrt relä på eBay från Kina som heter rtu5024 (http://www.gsm-m2m.com/UploadFiles/2015 ... 20V1.5.pdf ). Det fanns lite olika men jag tog det här av den enkla anledningen att det var skruvanslutningar och vettiga kontaktdon för bilmontering.

Jag har spånat runt lite för att kunna styra Webaston i D3:an och det finns en massa finurliga lösningar här för den som är intresserad av det: http://www.disco3.co.uk/wiki/Fuel_Burning_Heater Där kan man få lite idéer som skulle kunna passa andra installationer också.

Men Webaston i Defendern är ju på intet sätt integrerad i bilen som på D3:an m.fl. Jag trodde i min enfald att tiduret ger brännaren en startpuls och sedan en puls till när den skall stoppa men så var det inte riktigt. Brännaren går så länge signalkretsen är sluten, det vill säga att den får en styrspänning på 12 volt. När den bryts påbörjar brännaren sin avsvalningsfas. (Jag är endast hobby-elektriker så ursäkta mitt fackspråk).

Mitt relä kan en massa trix men är begränsat i tid till att sluta/öppna i 999 sekunder. Eller så ger ett sms/samtal funktionen att reläet sluter. Då måste ett nytt sms/samtal med "öppna" skickas när brännaren skall stoppa. Eftersom jag trodde att brännaren skulle ha pulser var max-tiden ganska ointressant. IP-klassningen är tveksam så inombords montering är nog att föredra. Tips är att kolla max-tiden före köp... :oops:

Det finns då några inkopplingsalternativ:
1.För att göra installationen mycket enkel och vädertålig tänkte jag helt enkelt klippa kabeln till tiduret och koppla in reläet parallellt med uret och montera allt inne i instrumentbrädan. Uret funkar som vanligt och jag kan tända brännaren från telefonen i 998 sekunder. Eller med separata "sluta"/"öppna" kommandon.

2. Jag kan montera reläet i en skyddad låda i motorrummet och koppla in den direkt på brännaren. Funktionen blir samma som ovan.

3. Jag skulle kunna löda in mig på baksidan av uret (se http://www.disco3.co.uk/gallery/albums/ ... 20v1-1.pdf ) och då simulera en knapptryckning på uret. Då är det uret som bestämmer tiden och GSM-reläet får agera pekfinger.

4. Nu kör jag Windows phone (med begränsat utbud av appar) men det finns smarta små programerbara appar som automatiskt sänder SMS på inställda tider till exempel. Vem trodde 1948 att den engelska traktorn skulle kunna värmas med en app? Det innebär att alternativ 1 ger mest flexibilitet så att slutmonteringen kommer sannolikt att bli så.

5. För den som inte vill beställa Kina-prylar och pilla själv verkar ju tipset från edkila ovan riktigt seriöst och bra, http://gsm-start.se/. Men för 300 spänn, ett kontantkort och lite hjärnmassage har jag haft riktigt kul. :D osså har jag en varm bil mitt i kylan :smt007

Med värme!

/Martin

EDIT 160116
Nu har det allt varit kallt i söder också och jag kan ringa från frukostbordet till bilen :D . Reläet är slutkopplat parallellt med tiduret, hoplött på samma kabelstam. Reläet ligger under stereon i radiokonsolen så det är ganska lätt att komma åt om det skulle behövas, bara att dra ut radion. Kablaget drogs in i den befintliga gummitutan i torpedväggen bredvid kupéfläkten. Tiduret sitter till höger om rattstången. Ja, man får ju riva det mesta av instrumentpanelen men det blev bra.

Bild
Tiduret med inlödd kabel till GSM-reläet.

Bild
Reläet inkopplat och på plats.

Bild
Tiduret.

Bild
Och kupéfläkten inkopplad på Webaston så det blåser varmluft :smt007

/Martin
Användarvisningsbild
chainsaw

Återvänd till Teknikspalten - Allmänt om teknik