VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

kollar på däck

kollar på däck

Inläggav wibe » 17 06 03 23:12

vill ha plåtfälgar och kanske 2 uppsättningar hjul , och snurrade runt lite och hittade att nokia har 235 85 16
ex
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=35172603.121.74881&Cookie=sea_rd_se_Google_Search_DSA&sowigan=GAN&Breite=235&Quer=85&Felge=16&Speed=&kategorie=6&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=E-C-73-2&details=Ordern&typ=R-222374

någon som provat lite mera normal suvdäck på gammelbilarna?
det verkar som om det liksom råkat hamna i ett läge där det börjar finns mera däck som passar i dimensionerna numera
wibe

SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: hans wibe

Re: kollar på däck

Inläggav chainsaw » 17 06 05 20:01

Michelin gör ett fint däck i 7.50-16 och det brukar dyka upp en del bra begagnat både här och på Blocket. Satte 7.50-16 på min SIIa 88' och tycker att det passar både bil och muskelservo[WINKING FACE] Använde 5" fälgarna utan problem. Men det är klart, har du servostyrning spelar bredden kanske mindre roll?
Användarvisningsbild
chainsaw

SLRK Medlemsnr: 5102
Riktigt namn: Martin Göth

Inläggav wibe » 17 06 05 21:18

bra styrka på muskelservot så allt funkar :smt002

jag kommer vilja ha däck som funkar på vintern med, och där fanns hakkapellitta i 235

tack vare suvarna så finns det mera av däck i storlekar som funkar som normaldäck
wibe

Inläggav Mezzner » 17 06 05 22:20

Jag har hel fel hjul på min 88.
Det är 15" men sedan ett däck som är lite bredare, och med en sån profil att diametern är bra, den är då lite mindre än 7.5x16, men kanske ändå lite större än 6.00. Vi kan dra till med att diametern kanske motsvara 6.5x16, lite drygt möjligen. Minns tyvärr inte dimensionen.
Jag tycker att det ser OK ut på lite håll, dimensionsmässigt, men för brett på närmare håll. Samt att man då kan se att det är 15" också.
Dock, så känns de klart bra att köra på. Bättre än de högre däck jag har på nu, 235/85-16 om jag minns rätt. Bra exakt samma diameter som 7.5x16, men aningen bredare. Det är Defenderhjul. Bilen känns ju lite högre, men också vingligare och det är det minsta man önskar på en seriebil tycker jag. När det gäller muskelservot, så funkar det. Jag har monterat styrdämpare eftersom det har suttit från början på bilen - men det gjorde att det gick lite trögare, och jag tror att det var mer negativt än positivt. Trögare styrning, men ingen fördel på väg. Och jag kör mycket lite terräng, så jag har inga fördelar av dämparen vid terrängkörning.
Jag tror jag kommer att leta efter ett däck som ser rätt ut, ligger kring 6.5-7.0x16 diametermässigt. Ska strax hämta ut nylackade "109-fälgar", som dessutom har offsetet utåt vilket inte alltid är fallet.
Mina 15" white-spoke har mycket spårvidd, vilket troligen bara är positivt - även om det syns att det inte är korrekt ur ett originalperspektiv. Jag betraktar bilen som en slags originalare, så jag vill inte ha synliga avvikelser - men kommer ev att kompromissa med däcken. Jag har overdrive och bilen går bra att köra till träffar osv, så jag vill inte att den ska vara dålig att köra heller... svår balansgång.
Freelander 1,8, 2002
Serie 2a, 88", bensin, 1971
Serie 2a, 88", bensin, 1970
Serie 2a, 88", bensin. 1967
Mezzner

SLRK Medlemsnr: 5580
Riktigt namn: Anders Henriksson

Inläggav wibe » 17 06 06 00:03

fördelen med hjul är att det är den sak som är enklast att byta för utseendes skull, det är ju bara en omgång till som behövs , för min del är fordonet halvnöjes, så den ska klara normal körning med, och lite lättare terrängkörning för den delen, kanske bättre att säga, jag tar det lugnt men vill kunna komma fram i dålig terräng med teknik och motorsåg i värsta fall :lol:
wibe

Återvänd till Serie I, II & III