VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

Nya Defender militär version, med Puma

Nya Defender militär version, med Puma

Inläggav Edfors » 08 05 02 20:16

Jag har hört att Wolf nu finns i en 6x6 version med totalvikt 4000 kg :D Hoppas på att hitta lite information om den. De har den nya Puma 2.4 motorn.
Bilen till vänster kan troligen vara en sån, kolla in det bredare flaket på den. http://www.army-technology.com/contract ... over5.html

Några av de andra nya military Puma versionerna av Defender kan ses här http://www.army-technology.com/contract ... landrover/
·Never stop discovering, go above and beyond·
Användarvisningsbild
Edfors
 
Inlägg: 13006
Blev medlem: 07 07 24 09:18
Ort: På väg med LR mellan Uppland, Sörmland & Nedre Norrlands distrikt
SLRK Medlemsnr: 3165
Riktigt namn: Patrik Edfors

Inläggav Larzon » 08 05 02 20:43

Detta var en mycke trevlig sida tack! :)
#961 Gunnar Larsson
mobil: 0730-560 253

| RRC -76 med 200 Tdi | Defender 110 -98 med 300 Tdi |

| Member no: #2559 in 101 Forward Control Club and Register /FCCR/|
Användarvisningsbild
Larzon
 
Inlägg: 9930
Blev medlem: 07 07 21 18:36
Ort: BOXHOLM
SLRK Medlemsnr: 961
Riktigt namn: Gunnar Larsson

Inläggav Edfors » 08 05 13 13:12

6x6 version med totalvikt på 5900 kg :D

Bild

Key Features and Specifications (from official Land Rover Malaysia specs)

- Selectable with ease when necessary for 6x4 and 6x6 drive options.
- Lower loading height, lower visual profile and more stable defense systems platform than 'truck' type architectures.
- High spare parts and servicing compatibility with other Land Rover vehicles including powertrain commonality.
- All Defender vehicles have similar driving characteristics, providing significant advantages when operating in conjunction with other Land Rovers.
- Rear Body interchangeability options.
- High Payload carrying capability - 3000KG Payload (The Basic 6x6 Chassic/Cab vehicle provides an allowance of 3,000 kg for optional fittings and equipment, rear body, payload and crew)
- All derivatives are air-stransportable in a Hercules transport plane, normally 2 vehicular units per aircraft without preparation.
- This includes the Ambulance and Maintenance vehicles with modular type rear bodies. High Standard of 'Cross Country' capability over the roughest terrain, manouvreability, agility, and ride stability.

Specification
Engine - 2.4 Litre common rail turbo-diesel
CC - 2401
Fuel - Diesel
Cylinder - 4-cylinders, aluminum head with cast iron block
Compression - 17.5:1
Valve Gear - 16v, twin cam with hydraulic adjust
Engine Management - Visteon ECU
Fuel Injection - Denso Common Rail with 1600 bar pressure
Forced Induction - Electronically-controlled Garrett VGT
Torque - 360NM @ 2,000rpm
Power - 90Kw @ 3,500rpm

Transmission
Gearbox type - GFT MT-82 six-speed manual
Gear ratios - (Mph/1,000rpm) 1-5.443 (3.9)
2-2.839 (7.5)
3-1.721 (12.4)
4-1.223 (17.5)
5-1.000 (21.4)
6-0.794 (26.9)
R-4.935
Transfer box - LT230Q
Transfer box - High-1.211
Low-3.269
Transfer box ratio's - 3.54

Features
Overall Length - 5800mm
Overall Cab Width - 1790mm
Overall Width - 1790mm
Overall Height - 2200mm
Mean Wheelbase - 3750mm
Wading Depth - 500mm
Approach Angle - 45 degree
Departure Angle - 35 degree
Ramp Breakover Angle - 150 degree
Fuel tank capacity - 75ltr
Max Speed - 82mph
Max power output @ engine speed - 90kW (122PS), 3500rpm
Max Torque - 360Nm (265lb/ft)
Front Suspension (1st axle) - Single rate coil springs, hydraulic dampers
Rear Suspension (2nd axle) - Single rate coil springs, hydraulic dampers, 'A' frame and Co-axial helper springs
Towing (braked trailer) - 3500kg
Standard Laden weight - 4900kg
Maximum Laden weight - 5900kg


http://paultan.org/archives/2008/05/11/ ... a-concept/
·Never stop discovering, go above and beyond·
Användarvisningsbild
Edfors
 
Inlägg: 13006
Blev medlem: 07 07 24 09:18
Ort: På väg med LR mellan Uppland, Sörmland & Nedre Norrlands distrikt
SLRK Medlemsnr: 3165
Riktigt namn: Patrik Edfors

Inläggav #1224 Charlie » 08 05 13 13:21

Frågan e bara...kan vi normala människor köpa en sådan? och vad skulle den kosta då :shock:
Klart cool Landy Vill bara ha en.. fast blir nog svårt att övertala regeringen om att köpa något dylikt :lol:
//Charlie

Mob: 070-7541983
Landrover 110 csw-98

http://www.youtube.com/user/1224Charlie
Användarvisningsbild
#1224 Charlie
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 07 08 15 21:59
Ort: Trosa
SLRK Medlemsnr: 1224
Riktigt namn: Henry Wikström

Re: Nya Defender militär version, med Puma

Inläggav Edfors » 11 06 20 21:11

Här kommer en ny länk med massor av läsning för er som gillar militär versionerna av Land Rover :smt006

http://www.landrover.com/defense

Bild

Bild
·Never stop discovering, go above and beyond·
Användarvisningsbild
Edfors
 
Inlägg: 13006
Blev medlem: 07 07 24 09:18
Ort: På väg med LR mellan Uppland, Sörmland & Nedre Norrlands distrikt
SLRK Medlemsnr: 3165
Riktigt namn: Patrik Edfors

Re: Nya Defender militär version, med Puma

Inläggav Skarre » 11 06 21 09:18

HABEGÄR!!
D4 HSE SDV6 -12
Fd Defender 110 Tomb Raider
Fd L322 V8 -02
Fd FL td4 -02

http://www.youtube.com/watch?v=2Rp1ZeTe ... re=related
Användarvisningsbild
Skarre
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 08 03 16 23:31
Ort: Österskär
SLRK Medlemsnr: 5666
Riktigt namn: Mattias Skarelius


Återvänd till Military Land Rover

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster