VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

-01 med 8200 mil. Köpråd?

-01 med 8200 mil. Köpråd?

Inläggav My.First.Disco » 16 12 06 20:05

Hej!

Bara kört Discovery I, hittills och är helnöjd. Föredrar gammalt framför nytt och har nu hittat en RR från 2001 nere i Europa. 8200 mil och en tidigare ägare född 1992. Alltid LR servad.
Jag har förstått att en RR förmodligen kommer vara mer bekymmersam än min gamla Disco från 1994 pga all elektronik men är det ett alltför riskfyllt köp?
Den kommer inte användas som daily driver utan främst som sommarbil då jag vill hålla den i fräscht skick. Discon får användas i skogen..

Tack för alla tips och åsikter!

Med vänlig hälsning
Calle
My.First.Disco
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 02 24 12:01
SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: Carl Rydmarker

Re: -01 med 8200 mil. Köpråd?

Inläggav My.First.Disco » 16 12 06 20:06

Correction: En tidigare ägare förr 1922..
My.First.Disco
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 02 24 12:01
SLRK Medlemsnr: 0
Riktigt namn: Carl Rydmarker

Re: -01 med 8200 mil. Köpråd?

Inläggav senihol » 16 12 06 22:40

Ska man äga en P38 bör man inte vara rädd för att felsöka och reparera elektronik eller luftfjädring!
Den är betydligt mer komplicerad än en Disco1, även om mekaniken är snarlik (fast inte en del är lika...)
Diagnosutrustning som kan läsa mer än motorkoder är ett krav.

Det blir lätt dyrt om allt måste göras på verkstad.
(072-207 89 70)
Range Rover P38 HSE 4,6 -99
Disco 3 HSE TDV6 -07 Såld
Disco 1 ES V8 -97 Såld
Freelander TD4 -02 Såld
Freelander V6 -01 Såld
Användarvisningsbild
senihol
Styrelsen
 
Inlägg: 990
Blev medlem: 09 01 17 20:51
Ort: Kolsva
SLRK Medlemsnr: 4184
Riktigt namn: Niklas Holmström

Re: -01 med 8200 mil. Köpråd?

Inläggav PeterTh » 16 12 07 12:11

Hej
En P38 är alltid ett högriskprojekt ur reparationssynpunkt. Det är nog den enskilt mest problematiska Land Rover-produkten om man ska generalisera. Jag har ingen personlig erfarenhet av dessa men jag vill minnas att de håller bättre när man kommer in på 2000-talet. Däremot finns det gott om vittnesmål om hur fint dessa bilar går när de fungerar.

//Peter :smt006
"A luxurious interior surrounded by a tough exterior. A peculiarly British idea."

Land Rover Discovery 4 S TDV6 automat 2011
Land Rover Discovery II V8 ES automat 1999
IH 844 XL 4wd 1985

Nanocom Evolution för Discovery 2 V8, Discovery 3 och 4

Tidigare
109" STW diesel 1975
Discovery 1 300Tdi ES automat 1996
Land Rover Discovery 3 SE TDV6 automat 2006
Användarvisningsbild
PeterTh
Distriktsombud
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 12 03 21 17:48
Ort: Alunda/Uppsala
SLRK Medlemsnr: 4839
Riktigt namn: Peter Thoren

Re: -01 med 8200 mil. Köpråd?

Inläggav Mezzner » 16 12 08 00:29

Det var en ung ägare?
Freelander 1,8, 2002
Serie 2a, 88", bensin, 1971
Serie 2a, 88", bensin, 1970
Serie 2a, 88", bensin. 1967
Mezzner
 
Inlägg: 932
Blev medlem: 10 01 06 16:55
SLRK Medlemsnr: 5580
Riktigt namn: Anders Henriksson

Re: -01 med 8200 mil. Köpråd?

Inläggav 3772 » 16 12 09 11:54

Köp och bidra till kulturbevarande av den lilla mängd P38:or som finns.
Du kommer att få lära dig mycket om bilelektronik men får en underbar resa när allt fungerar.
Lycka till
//Mats
P38 HSE 99- "The best a man can get"
Faultmate för P38
No trees were killed in the creation of this message. However, many electrons were terribly inconvenienced…………..-
Användarvisningsbild
3772
 
Inlägg: 128
Blev medlem: 12 01 18 13:22
Ort: Adelsö
SLRK Medlemsnr: 3772
Riktigt namn: Mats Larsson


Återvänd till Range Rover P38A (1995-2002)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron