av Mezzner » 17 06 05 22:20
Jag har hel fel hjul på min 88.
Det är 15" men sedan ett däck som är lite bredare, och med en sån profil att diametern är bra, den är då lite mindre än 7.5x16, men kanske ändå lite större än 6.00. Vi kan dra till med att diametern kanske motsvara 6.5x16, lite drygt möjligen. Minns tyvärr inte dimensionen.
Jag tycker att det ser OK ut på lite håll, dimensionsmässigt, men för brett på närmare håll. Samt att man då kan se att det är 15" också.
Dock, så känns de klart bra att köra på. Bättre än de högre däck jag har på nu, 235/85-16 om jag minns rätt. Bra exakt samma diameter som 7.5x16, men aningen bredare. Det är Defenderhjul. Bilen känns ju lite högre, men också vingligare och det är det minsta man önskar på en seriebil tycker jag. När det gäller muskelservot, så funkar det. Jag har monterat styrdämpare eftersom det har suttit från början på bilen - men det gjorde att det gick lite trögare, och jag tror att det var mer negativt än positivt. Trögare styrning, men ingen fördel på väg. Och jag kör mycket lite terräng, så jag har inga fördelar av dämparen vid terrängkörning.
Jag tror jag kommer att leta efter ett däck som ser rätt ut, ligger kring 6.5-7.0x16 diametermässigt. Ska strax hämta ut nylackade "109-fälgar", som dessutom har offsetet utåt vilket inte alltid är fallet.
Mina 15" white-spoke har mycket spårvidd, vilket troligen bara är positivt - även om det syns att det inte är korrekt ur ett originalperspektiv. Jag betraktar bilen som en slags originalare, så jag vill inte ha synliga avvikelser - men kommer ev att kompromissa med däcken. Jag har overdrive och bilen går bra att köra till träffar osv, så jag vill inte att den ska vara dålig att köra heller... svår balansgång.
Freelander 1,8, 2002
Serie 2a, 88", bensin, 1971
Serie 2a, 88", bensin, 1970
Serie 2a, 88", bensin. 1967