VIKTIG INFORMATION - SLRK kommer den 6-7:e Juni 2017 flytta detta forum till en ny plats. Som medlem i SLRK kommer du få mer information om detta via epost. Externa besökare kommer att hitta mer information på vår hemsida www.slrk.se.

Trög växellåda

Trög växellåda

Inläggav Skarre » 08 07 23 22:50

Jag har upplevt att växellådan har varit väldigt trög på sistone. Ibland är den helt ok men ibland är den stenhårt att få i växlarna, särskilt ettan. Efter att ha kört lite blir det lite lättare. Vad beror det på?

Själv funderar jag på om det inte är kopplingscylindern , eller vad det heter. Jag har hört att de ska vara dåliga. Visst låter väl det logiskt? Någon som har bytt den? Vad kostar det? Är det värt att göra själv?

Jag har iofs tänkt att byta ett krängningshämmarstag fram och göra full service. Det kanske är värt att lämna bort hela rasket...
D4 HSE SDV6 -12
Fd Defender 110 Tomb Raider
Fd L322 V8 -02
Fd FL td4 -02

http://www.youtube.com/watch?v=2Rp1ZeTe ... re=related
Användarvisningsbild
Skarre
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 08 03 16 23:31
Ort: Österskär
SLRK Medlemsnr: 5666
Riktigt namn: Mattias Skarelius

Inläggav Edfors » 08 07 23 22:53

Är det växelspaken, eller kopplingspedalen du upplever som trög? Eller både och?

Om det är spaken som är trög, vilket jag tror du menar så kan det vara läge för ett oljebyte i lådan.
·Never stop discovering, go above and beyond·
Användarvisningsbild
Edfors
 
Inlägg: 13006
Blev medlem: 07 07 24 09:18
Ort: På väg med LR mellan Uppland, Sörmland & Nedre Norrlands distrikt
SLRK Medlemsnr: 3165
Riktigt namn: Patrik Edfors

Inläggav Skarre » 08 07 23 23:16

Ja, det är växelspaken som är trög.

Jag har funderat på om det kan vara oljan och hade nog tänkt testa ett oljbyte först. Men det verkar märkligt att den ska vara så trög på grund av det, dessutom är det en service gjord för inte så länge sedan. Men det är klart, servicekillar ha i vart fall jag svårt att vända ryggen åt efter vissa erfarenheter, så en stämpel är ju ingen garanti.

Går det att se nivån i lådan på ett smidigt sätt eller är det till att kolla någon nivåplugg?
D4 HSE SDV6 -12
Fd Defender 110 Tomb Raider
Fd L322 V8 -02
Fd FL td4 -02

http://www.youtube.com/watch?v=2Rp1ZeTe ... re=related
Användarvisningsbild
Skarre
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 08 03 16 23:31
Ort: Österskär
SLRK Medlemsnr: 5666
Riktigt namn: Mattias Skarelius

Inläggav Skarre » 08 07 24 00:21

Puh!! Lättnad! Jag hämtade handlingarna i bilen för att kolla upp historiken lite mer noga. Dels upptäckte jag att bilen servades mindre än hundra mil innan den såldes vidare av förra ägaren (Leaseplan). Dessutom, och detta är det bästa av allt, kopplingen byttes för ca 1000 mil sedan (vilket jag noterade vid köpet men sedan glömt). Visst, nackdelen är väl att man kanske noterade ett problem, försökte åtgärda det men misslyckades så det nu fortfarande finns kvar. Men oavsett det så är ju i alla fall kopplingen bytt vilket känns mycket bättre.
Men, det är frågan om det är oljan i lådan med tanke på att den servades så pass nyligen. Men det är inte en auktoriserad verkstad som servat, så det är ju inte helt säkert att man haft koll på vilken olja som är rätt. Ska ta tag i det.
Huvudcylindern ska det enligt uppgift inte vara, den ska inte påverka så att det blir svårare att få i växlarna, enligt uppgifter jag hittade på ett forum (vilket jag iofs ställer mig tveksam till, men ändå). Men även om det är den så är den relativt lätt att byta då den, till skillnad från slavcylindern, inte sitter så att man måste demontera hela växellådan för att komma åt den (!).
Så, jag hoppas på det bästa... :wink:
D4 HSE SDV6 -12
Fd Defender 110 Tomb Raider
Fd L322 V8 -02
Fd FL td4 -02

http://www.youtube.com/watch?v=2Rp1ZeTe ... re=related
Användarvisningsbild
Skarre
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 08 03 16 23:31
Ort: Österskär
SLRK Medlemsnr: 5666
Riktigt namn: Mattias Skarelius

Inläggav Peter » 08 07 26 07:19

Läste om dina problem och minns en av våra Hippos som hade en obehaglig "känsla" i växelspaken. Odefinierade växellägen och allmänt svårväxlad etc.
Jag gjorde aldrig något åt det men fick bestämt den uppfattningen att det var själva länkaget som var slitet.
Är man van vid andra LR-lådor där spaken går rätt ner i lådan reagerar man på detta...

Har inte kollat i handlingarna hur konstruktionen ser ut, men det är säkert nylonbussningar och annat elände inblandat!
Peter
 

Inläggav Skarre » 08 07 26 23:03

Jag läste någonstans att man kunde smörja upp just länkaget. Det känns allt mer som att det är det trots allt. Men det känns ju lite tryggare att höra att det inte verkar vara något akut i alla fall.
D4 HSE SDV6 -12
Fd Defender 110 Tomb Raider
Fd L322 V8 -02
Fd FL td4 -02

http://www.youtube.com/watch?v=2Rp1ZeTe ... re=related
Användarvisningsbild
Skarre
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 08 03 16 23:31
Ort: Österskär
SLRK Medlemsnr: 5666
Riktigt namn: Mattias Skarelius

Trög växelspak

Inläggav KarlPDahl » 08 07 27 21:04

Min växelspak blev något trögare och började knarra och gnissla på ett högst betänkligt (och, började jag misstänka dyrt) sätt.

Men; En omgång "crc power lube" på länkarna till växellådan löste detta.

Det är bara att lägga sig i gruset och sträcka in handen och spraya; tar 2 minuter. (Det kan kanske vara en idé att inte rödköra avgasröret p r e c i s innan...)


Pröva med det först. Det kan ju knappast skada.
KarlPDahl
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 01 20 22:35

Inläggav Skarre » 08 07 27 21:34

Precis. Det låter som en plan. Om det är så så kan man ju snacka om att man har eldat upp sig i onödan... :lol:

Ska komma ihåg ditt tips med avgasröret, har själv gjort det innan linoljebehandling undertill, det luktar iofs gott men ryker så fasligt. :lol:
D4 HSE SDV6 -12
Fd Defender 110 Tomb Raider
Fd L322 V8 -02
Fd FL td4 -02

http://www.youtube.com/watch?v=2Rp1ZeTe ... re=related
Användarvisningsbild
Skarre
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 08 03 16 23:31
Ort: Österskär
SLRK Medlemsnr: 5666
Riktigt namn: Mattias Skarelius

Inläggav Skarre » 08 07 29 02:22

Ni vet den där ån? Ja, den där ni alla stått vid och klurat på hur ni ska ta er över? Jag stod där ett par inlägg längre upp och lät, som synes i inläggen, utstöta ett visst mått av hejande. Den där bäcken visade sig vara lite bredare än väntat...

Jag satte mig i bilen för en stund sedan och fick inte i någon som helst växel. Det var stenhårt. Jag tryckte ner kopplingspedalen flera gånger men inget, det var som en vägg framför varje växelläge. När jag stängde av bilen gick växeln att få i perfekt, men med motorn igång var det helt omöjligt. Jag var på vippen att ringa taxi för att ta mig hem när jag tänkte att om det är slavcylinderna så borde jag kunna dra ut kopplingspedalen med foten och få i en växel. Jag satte foten under pedalen och drog den mot mig, då gick växeln i när jag tryckt ner igen. Sedan växlade den som vanligt, om inte ännu lättare än tidigare.

Men frågan är om det verkligen är slavcylindern. Det gick ju alltså inte att koppla ur alls, borde det då inte vara huvudcylindern? Om det är slavcylindern så borde väl det bara påverka pedalen och egentligen inte själva urkopplingsprocessen. Eller vad påverkar slavcylindern? Bara hydrauliken till pedalen eller även själv kopplingsskivan? Den senare är det väl en fjäder som trycker tillbaka i läge? Om huvudcylindern dessutom fastnat i "koppla-ur-läge" så var ju kopplinge i vilket fall inte ur eftersom det inte gick att få i någon växel... eller? Är lite för trött för att fundera nu...

Jag tror det är mastercylindern som inte ville jobba. Eller det är i alla fall det jag hoppas, den kostar ju inte skjortan att byta.

Vad tror ni?
D4 HSE SDV6 -12
Fd Defender 110 Tomb Raider
Fd L322 V8 -02
Fd FL td4 -02

http://www.youtube.com/watch?v=2Rp1ZeTe ... re=related
Användarvisningsbild
Skarre
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 08 03 16 23:31
Ort: Österskär
SLRK Medlemsnr: 5666
Riktigt namn: Mattias Skarelius

Inläggav 44 » 08 07 29 09:47

huvudcylinder och slavcylinder säljs som en komplett enhet , går ej att lufta eller fylla på , så köp en komplett enhet så är dina problem lösta , mycket vanligt på freelander , är lite bökigt att komma åt , underlättar om man e 2 st
44
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 07 08 23 09:21
Ort: upplands väsby
SLRK Medlemsnr: 3561
Riktigt namn: Martin Wahlström

Inläggav Palle » 08 07 29 10:58

På min så sprack slangen mellan huvud och slavcylindern så all vätska ran ut. Som det skrivs ovan så var det bara att byta hela kittet. Nu gjorde jag inte detta själv dock så jag har ingen aning om hur svårt det är.
Mvh
Palle Carlsson
DO Blekinge
Freelander 1,8 -00
Discovery I 3,5l V8 -91
Användarvisningsbild
Palle
Distriktsombud
 
Inlägg: 4962
Blev medlem: 07 07 25 16:02
Ort: Kallinge, Blekinge
SLRK Medlemsnr: 3650
Riktigt namn: Palle Carlsson

Inläggav Skarre » 08 07 29 12:25

I morse funkade den som vanligt igen... suck. Jag tror dock inte att det är ett läckage, då borde den inte har börjat funka igen.

Fast de verkar ju sälja bara huvudcylindern separat om man kollar på ebay.

Hur kommer man åt slavcylindern på en td4? Jag Har hört att de sitter extremt svåråtkomligt. Frågan är om man ska lämna in på garaget här borta på Artillerigatan som är specialiserade på LR eller om jag ska köpa delen själv och låta mekonomen i kvarteret fixa det eller om jag helt enkelt ska fixa det själv with a little help from a friend... hm... tar det lång tid?
D4 HSE SDV6 -12
Fd Defender 110 Tomb Raider
Fd L322 V8 -02
Fd FL td4 -02

http://www.youtube.com/watch?v=2Rp1ZeTe ... re=related
Användarvisningsbild
Skarre
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 08 03 16 23:31
Ort: Österskär
SLRK Medlemsnr: 5666
Riktigt namn: Mattias Skarelius

Inläggav 44 » 08 07 29 21:22

om man kan det 20 min , om det är första gången och du e själv , ca 1 timme , ont i fingrarna och förbannad , kolla vad dom ska ha för att göra det borde inte kosta mycket
44
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 07 08 23 09:21
Ort: upplands väsby
SLRK Medlemsnr: 3561
Riktigt namn: Martin Wahlström

Inläggav p.grip » 08 12 23 13:52

Pust och stön

Nu har även min lille börjat krångla med kopplingen, så fort jag småmanövrerar vid exvis fickparkering så fastnar kopplingspedalen i botten och man får ur med växel och lyfta upp pedalen. Sen fungerar det ett tag igen.
Jag har inga som helst problem med detta när jag kör vanlig landsvägskörning.

Med underlag av vad jag läst så verkar väl även detta vara cylinderpaketet eller något liknande som gett upp? Eller är det någon som har en annan teori?

Skarre: Har du fått ditt problem fixat? Vad gick kalaset löst på i sådana fall? Vart gjordes bytet?

God Jul till er alla förresten.
p.grip
 

Inläggav Skarre » 08 12 23 14:08

Nej, jag har inte åtgärdat det ännu. Har inte hunnit helt enkelt. Jag får inte i äxeln när bilen har stått ett par dagar utan att användas. Då måste jag lyfta på pedalen innan jag får i växeln igen. Men sedan fungerar det perfekt igen.

Jag har fått ett tips om att det kan vara en liten länkarm på utsidan av växellådan som ärjar igen. Det är en liten arm som ska sitta lite knöligt till på växellådan men som man ska kunna se röra på sig om man trycker ner kopplingen. Genom att smörja den så ska man, om det är det som är problemet, kunna få lådan tillbaka till sin forna glans igen. Jag har tyvärr inte hunnit ta tag i det ännu, men ska försöka lägga mig under bilen när tid ges.
D4 HSE SDV6 -12
Fd Defender 110 Tomb Raider
Fd L322 V8 -02
Fd FL td4 -02

http://www.youtube.com/watch?v=2Rp1ZeTe ... re=related
Användarvisningsbild
Skarre
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 08 03 16 23:31
Ort: Österskär
SLRK Medlemsnr: 5666
Riktigt namn: Mattias Skarelius



Nästa

Återvänd till Freelander

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron